Nemt at blive forført

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. maj 2003.


Sidste år lavede Gallup en undersøgelse om tifredshed hos outsourcing-kunder. Resultatet viste, at 50 procent var skuffede over den aftale, de havde indgået og i år kommer analysehuset Gartner med tilsvarende tal. Mens outsourcing ifølge IDC er et marked i vækst, er det altså en svær disciplin at mestre. Men hvad går galt i forholdet mellem leverandør og kunde, og hvor ligger ansvaret?

Nævn et forretningsområde og softwarevirksomheden Mondosoft har formodentligt haft det outsourcet. I selskabets vækstdage outsourcede selskabet for 6,5 millioner kroner om måneden. Nu er det meste lagt tilbage i virksomheden. læreproces Mondosoft outsourcede størstedelen af forretningen i år 2000, en tid, hvor outsourcing fungerede som speederen ,virksomheden brugte til at vokse voldsomt.
Alt fra rengøring over it-drift til human resource-funktioner blev varetaget af eksterne firmaer.
Da dotcom-bølgen brast, blev de fleste funktioner lagt tilbage i Mondosoft og administrerende direktør Laust Søndergaard kom ud klogere på de faldgruber, outsourcing byder på.
- Det kræver en god kunde at få en god leverandør, og det stiller nogle krav til dine evner som indkøber, og det er noget man lærer hen ad vejen. Man får ikke gjort tilfredsstillende rent, hvis du ikke fortæller rengøringsfolkene, hvordan du vil have det. På det niveau kan vi alle sammen være med. Det kniber straks mere, når du skal op og købe it-drift. Der skal du have folk i din virksomhed, som kan definere dine krav, siger han.

Forført
En af vores primære erfaringer er, at outsourcing fungerer godt på de mekaniske niveauer. Det er, når man vil bruge outsourcingpartneren til at tilføre virksomheden strategisk viden, at det begynder at knibe, siger han. Hans foretrukne eksempel er, da Mondosoft outsourcede virksomhedens økonomifunktion.
Bogføring og rapportering fungerede fint, mens leverandøren aldrig formåede at levere indsigt og bidrag til udviklingen af virksomheden på et mere strategisk niveau.
- Vi har taget nogle sværdslag med leverandører hen ad vejen og er blevet klogere. Vi ville formodentlig være bedre outsourcingkunder i dag. Et råd, der er værd at give videre, er:
- Vær klar på dit formål med at outsource og dit succeskriterium. Man bliver nemt forført. Leverandøren har alt andet lige en større viden på det specifikke område, og jo mere viden man har, jo bedre kan man produktificere den viden.
- Som kunde risikerer man derfor nemt at blive oversolgt på nogle områder, eksempelvis hvilken type maskiner man skal købe. Hold fast i hvad du egentlig har brug for. Det er lidt det samme trick, som tryllekunstnere benytter. De flytter din opmærksomhed væk fra dit mål, siger Laust Søndergaard.

Billedboks:
- Som udgangspunkt anbefaler jeg ikke standardkontrakter. De har en tendens til at være utrolig detaljerede på områder, som hvem der har skylden, når strømmen går, og mindre præcise i forhold til hvordan man måler succesen i en outsourcingaftale, siger Laust
Søndergaard fra softwarevirk-
somheden Mondosoft.

Hvorfor virksomheden overvejer outsourcing
IDC tog sidste år temperaturen på virksomhedernes centrale overvejelser i forhold til outsourcing. Virksomhederne blev bedt om at vurdere, hvor vigtige forskellige parametre var på en skala fra 1 til 5. Selv om fokus på nøgleforretning, adgang til bedre teknologi og lavere omkostninger scorer marginalt højere, tegner der sig et billede af, at
virksomhederne vurderer alle de fordele, man traditionelt
tilskriver outsourcing, som lige vigtige. Kilde: IDC 2002

Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere