It-cheferne skal støve kommunikationsfærdighederne af

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. oktober 2003.


Pascal Landa, it-direktør, Ernst & Young
Hvordan har du oplevet de sidste par år som it-direktør?
- Tydeligvis har der været en drastisk reduktion af budgettet. Der er et nyt fokus nu, og det er at bringe værdi til forretningen. Et af de kritikpunkter, vi var udsat for i it-afdelingen, var, at vi brugte en masse penge på nye tjenester, som ingen brugte optimalt i virksomheden, og som derfor ikke havde den nødvendige værdi for forretningen. For mig var det en klar indikation af, at vi skulle forbedre dialogen mellem it og forretningen.

Hvordan har du forbedret den?
- Jeg skabte stillinger i vores it-afdeling, der skulle sikre, at forretningsenhederne fik værdi af vores arbejde. Det betyder ansatte, hvis eneste formål er at drive evolutionen af vores systemer frem ved at fortolke forretningens behov. De folk optræder som mæglere mellem it- og forretningsdivisioner som revisions-, regnskabs-, skat- og juridiske services. Det er helt centralt, at en it-direktør sikrer, at der er en stærk dialog ikke bare med CEO'en og CFO'en, men også med de enkelte ledere af forretningsenhederne.

Hvordan adskiller det sig fra den måde, tingene blev gjort før?
- I mange år kom initiativer fra it-afdelingen og bevægede sig op igennem organisationen. Med den nye økonomiske realitet og behovet for at retfærdiggøre vores eget budget går vi nu til lederen af forretningsenheden for at finde ud af, hvad han gerne vil have. Hvis han siger: "Jeg vil have Wi-Fi til hele salgsstyrken", så siger vi: "Fint", konstruerer det og sætter det op for ham. Hvis han så et år efter kommer og siger: "Nej, det ville jeg altså ikke have alligevel", så er han stadig ansvarlig, for han satte sin underskrift på projektet og deler omkostningerne.

Hvad er betydningen af den ændring?
- Det handler om at turde lægge penge på bordet sammen med de store ord og om at eje hele eller dele af et projekt på budgetteringsstadiet. It-ledere bliver nødt til at tænke mere i kontrakter, når de starter et nyt projekt i virksomheden. De skal være helt sikre på, at målene er klare for både it og forretningsenhederne, og at ansvaret bliver fordelt på en rimelig måde. Det betyder et behov for en massiv kommunikationsindsats. Kommunikation om serviceforventninger, om kriser, men også kommunikation til forretningsenhederne om, at nogle gange er 98 procents oppetid op til 30 procent billigere end 99 procent.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere