I specialiseringens tegn

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. december 2003.


2003 blev året, hvor alverdens ERP-leverandører stod på nakken af hinanden for at levere specialiserede forretningssystemer.

I september indgik SAP Danmark et partnerskab med den lille systemleverandør DDD fra Jylland.
Det var DDD's forretningssystem til VVS-mestre, der var lokkemaden. Det skulle sælges sammen med SAP's ERP-løsning til små og mellemstore virksomheder, SAP BusinessOne.
Det er blot et af årets eksempler på, at ERP-leverandører verden over arbejder hårdt på at tilbyde virksomheder - fra de helt store til de helt små, fra trælasthandler til store virksomheder i forsvarsindustrien - løsninger, der er målrettet, tilpasset og justeret til at understøtte lige netop deres forretning bedst muligt.
Hos tyske SAP har man 23 forskellige løsninger målrettet mod store virksomheder, og en stor del af udviklingsbudgettet bliver brugt på at opsøge nye brancher og udvikle løsninger til dem.Blandt de små- og mellemstore virksomheder leder ERP-giganten efter partnerskab med systemhuse som DDD. Også hos Microsoft leder man efter de specialiserede partnere.
- Det er nødvendigt at have de her løsninger for overhovedet at få taletid ude hos kunderne. De er blevet mere krævende, og flere er jo anden- og tredjegangskøbere. Det betyder, at vi skal ud og adressere kunden meget specifikt, siger Peter Ditlev Nielsen, afdelingschef hos Microsoft Solutions.
Det er den øgede konkurrence på markedet for ERP-produkter, der er den primære drivkraft. Alene på det danske marked findes cirka 15 spillere, og det er ikke længere tilstrækkeligt at tilbyde kunderne en standard ERP-løsning, når de køber forretningssystemer.

En ud af mange
- Hvis du ikke har et branchefokus, bliver du for gold. Du bliver en ud af mange med et standardprodukt, og det kan gøre det svært at overleve på længere sigt, siger ERP-analytikker Herbert Nathan.
Men der er også andre drivkræfter bag de branchespecifikke løsninger. Den manglende investeringslyst og det stigende fokus på it-projekternes bundlinie og kravet om afkast af investeringer ude hos kunderne har også stor betydning. De branchespecifikke løsninger er ganske enkelt mere spiselige, blandt andet fordi de er prækonfigureret til virksomhedens behov. Det betyder, at forbruget af de dyre konsulenttimer i forbindelse med implementering kan holdes nede.
- Markedet er blevet mere kræsent. Der er et stort pres på at holde implementeringsomkostningerne nede, og det kan du kun, hvis du virkelig kender det, du har mellem hænderne. Den der "vis mig, hvad du har, og så finder vi en løsning sammen hen ad vejen" - den er passe, siger SAP's danske direktør, Henrik Rasmussen.

Boks:
El-, vand- og varmemestre
Otte kilometer fra Viborg ligger den lille softwarevirksomhed DDD. I starten af marts blev den kontaktet af repræsentanter for SAP i Danmark med henblik på at videreudvikle virksomhedens system Danpower, så det blev til en overbygning til SAP BusinessOne.
For DDD er specialister i systemer til el- og VVS-branchen og dermed et eksempel på den type partnervirksomhed, som de store ERP-leverandører leder med lys og lygte efter for at kunne leve op til kundernes krav om branchespecifikke ERP-løsninger.
DDD's system er fokuseret på stregkodeløsninger og VVS-folkenes arbejdsgang i markedet.
- Bilen bliver et lille lager, hvorfra de kan indrapportere forskellige reservedele, deres timeforbrug, deres kørselforbrug - alt, hvad der skal bruges i økonomisystemet i en enkel arbejdsgang. Det sparer tid, og det minimerer spildprocenten, siger Paul Erik Pedersen, systemkonsulent hos DDD
DDD, der har eksisteret siden 1978, har selv været igennem en specialiseringsfase. I midten af 80'erne droppede man udviklingen på selskabets to systemer til tekstil og revision.
- Vi ville hellere være gode til nogle få ting end sprede os for meget, og da vi havde flest el- og VVS-kunder i databasen, var det det, som blev valgt. Siden 80'erne har vi foretaget en masse research gennem brugergrupper, ønskelister og en hotline-statistik. Hvis folk blev ved med at ringe ind med det samme spørgsmål, så var det, fordi der var noget, vi ikke gjorde godt nok, siger han om tilpasningen af branchesystemet.
SAP BusinessOne til el og VVS sælges for 25.000 kroner, og hos DDD arbejder man på en yderligere specialisering i form af et butiksmodul til de el- og VVS-folk, der har deres egen forretning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis