Når kunden snupper konsulenten

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. marts 2005.


Stop: Kunden må ikke ansætte konsulenthusets medarbejdere. Det står skrevet sort på hvidt i de fleste kontrakter. Alligevel sker det jævnligt, og konsulenthusene er så godt som hjælpeløse i situationen.

De er helt kolde, vi har jo reelt set ingen sanktionsmuligheder. Sådan beskriver en partner i et af de større danske konsulenthuse kundernes reaktioner, når de konfronteres med brud på en ikke-ansættelses-klausul.
Ifølge partneren, der har ønsket at være anonym, skaber det uro i forhold til kunden.
- Det er irriterende, fordi der ligger en aftale mellem kunden og os om, at de ikke går efter de konsulenter, der har arbejdet på deres projekt. Konsulenterne er vores vare og vores produktionsapparat, og det er ærgerligt, når de forsvinder over til kunden. Det skaber turbulens i vores organisation, siger han.
En rapport fra analysehuset Kennedy Information dokumenterer, at konsulentbranchen er på vej ind i et opsving. Derfor har konsulenthusene sat fokus på at rekruttere nye hoveder, lyder det i rapporten - men samtidig lokker kundevirksomhederne med attraktive tilbud til de erfarne konsulenter. Ifølge rapporten, "The Global Consulting Marketplace 2004-2006", bør konsulenthusene derfor være mindst lige så opmærksomme på at holde fast i de erfarne folk, som med god ret kan være trætte af branchen efter en periode med nedtur, usikre job og faldende lønninger.
Rigtige venner
Konsulenthusene mister jævnligt konsulenter, og stort set altid uden de juridiske konsekvenser, kontraktklausulerne lægger op til. Forklaringen er enkel: Juridiske efterspil giver meget sjældent glade kunder, og det er de færreste konsulenthuse, der vil risikere uvenskab på grund af en ansat, der forsvinder.
Hos Accenture nikker man genkendende til problemstillingen.
- Jeg kender ikke til nogen eksempler på, at et brud på ikke-ansættelses-klausulen har ført til juridisk efterspil. I stedet tager man typisk en snak med kunden. Det er klart, at vi ikke kan leve af, at vores konsulenter bliver ansat hos kunden. Det ved kunden godt, men vi forklarer det alligevel. Samtidig er det svært at bevise, at en kunde har fisket dine konsulenter. Det kan også være konsulenten, der aktivt har søgt ansættelse hos kunden, og så er sagen ikke så klar, siger administrerende direktør Jakob H. Kraglund. Han mener ikke, at kontraktmæssige manøvrer er den rigtige metode til at holde på konsulenterne.
- Man kan selvfølgelig arbejde med at få skrevet endnu strammere i kontrakterne, at det ikke må ske, men den vej tror jeg ikke rigtig på. Det bedste, man som konsulenthus kan gøre, er at sørge for, at de ansatte er glade og tilfredse, hvor de er. Det skal ske samtidig med, at man knytter kunden tættere til sig. Jo bedre man arbejder sammen, jo mere forstår og respekterer man også hinandens forretninger, siger han.
Han peger også på, at der er en vis ambivalens i branchen over for problemet.
- På den ene side er det irriterende, når det sker. På den anden side er der potentiale til, at det kan blive et plus. Hvis konsulenten har været glad for at være hos Accenture, har man lige pludselig en god ambassadør ude hos kunden.
Stabilitet
Også hos Capgemini mister man af og til konsulenter til kunderne.
- Der er altid en vis tilnærmelse fra kunder til konsulenter, og vi ser en gang imellem, at en af vores konsulenter skifter over. Kunderne kan typisk tilbyde mere stabilitet. De kan tilbyde et meget veldefineret arbejdsområde, og hvis det er det, man vil, så har man truffet en beslutning om ikke at være konsulent længere, og så skal vi ikke holde på vedkommende. Udfordringen ved konsulentstillingen er jo netop en masse forskellige projekter, siger Morten Kjær, der er vice-administrerende direktør hos Capgemini.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere