Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. marts 2006.
Internationale virksomheder som IBM, HP og BMW bruger podcasting i markedsføringen, og i Danmark er de første sponsorerede podcasts publiceret.
forretning
Selvom podcast-bølgen - rent økonomisk - endnu blot er et skvulp, er erhvervslivet begyndt at se kommercielle muligheder i mediet. Flere internationale virksomheder, der ellers ikke befinder sig i mediebranchen, er begyndt at bruge podcasting i deres markedsføring.
Begrebet "Corporate Podcasting" har vundet indpas hos blandt andre IBM, Hewlett-Packard og BMW, der alle bruger podcasting til at fortælle om sig selv og deres produkter. IBM laver et ugentligt podcast, hvor de giver investorerne et indblik i virksomheden, Hewlett-Packard udgiver et podcast om virksomhedens nyeste produkter, og BMW laver både et lyd- og video-podcast om biler og motorer.
- Vi ved jo, at de mennesker, der bruger podcasts, også interesserer sig for ny teknologi. Så det er en god måde at ramme den målgruppe på og informere om, hvad der sker i virksomheden, forklarer BMW's talsmand, Markus Sagemann, til Computerworld.
I Danmark er Corporate Podcasting endnu ikke begyndt at vise sig, men de første kommunikationsbureauer tilbyder podcast-løsninger til deres kunder. Medieburauet IUM har tidligere udtalt i Computerworld, at de ser store muligheder i, at annoncører kan sponsorere podcasts. Det første eksempel på det har allerede vist sig på internetportalen podhead.dk, der er udsender gratis, sponsorerede podcasts.
- Med podcasting har vi fået et rendyrket on demand-medie. Du bestemmer selv, hvad du vil høre, hvornår du vil høre det, og hvordan du vil høre det. Derfor kan virksomhederne nå deres målgruppe på en måde, som de ellers ikke plejer at kunne, siger Jacob Egevang, direktør for podhead.dk. Portalen har netop udsendt en række podcasts om den amerikanske gyserforfatter Stephen King, der var sponsorerede af forlaget Aschehoug, og i løbet af marts publiceres flere podcasts, sponsorerede af parfume- og læskedrikselskaber.
- De første annoncører forventer ikke at få det store ud af det rent markedsføringsmæssigt, men de vil gerne eksperimentere med mediet for at finde ud af, hvad det kan bruges til, siger Jacob Egevang.
Indtil videre giver podhead.dk underskud, men Jacob Egevang regner med, at virksomheden vil kunne løbe rundt i 2007.
Der er endnu ikke lavet decideret forskning i podcasting her i Danmark, så det er svært at vurdere, hvor stort mediets kommercielle potentiale er. Reklameforskeren Lars Pynt Andersen fra Syddansk Universitet ser ikke umiddelbart det store potentiale i Corporate Podcasting, hvor virksomhederne udsender lyd- eller videofiler om deres egen hverdag. Til gengæld ser han positivt på mulighederne på at få skabt et marked for sponsorater og annoncer inden for podcasting.
- Det er der da helt klart nogle muligheder i. Virksomhederne risikerer ikke så meget, fordi det er billigt at podcaste, så jeg er sikker på, at det er noget, der har en fremtid. Men ligesom så meget andet skal podcast-mediet først finde ud af, hvad det er, og hvad det kan, siger Lars Pynt Andersen.
På iTunes' danske top 100 liste over de mest populære podcasts finder man i øjeblikket blandt andet BMW, Adobe Photoshop og skaterfirmaet DC Shoes.
Boks:
Derfor podcast
Ordet podcast er en sammentrækning af "iPod" og "broadcast." Når man abonnerer på podcast, downloades nye udgivelser automatisk til computeren. Man kan lytte til podcasts direkte på computeren, eller man kan overføre det til sin MP3-afspiller. På de nyeste MP3-afspillere kan man også se video-podcasts. Podcasting bygger på RSS-teknologien (Really Simple Syndication).
OriginalModTime: 16-03-2006 14:24:55