Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. marts 2006.
CMS:Der er sket meget, siden de første content management systemer (CMS) kom til verden i slutningen af 90'erne. Selvom tredje generation af CMS er på markedet, kommer der fortsat både nye produkter og leverandører til, og systemernes anvendelsesmuligheder vokser.
Konsolideringen på CMS-markedet er udskudt i denne omgang, og i stedet bliver der ved med at komme nye systemer og leverandører til, mens produkternes anvendelsesmuligheder vokser.
CMS-markedet er ungt og uforudsigeligt. Måske netop derfor er den konsolidering, som mange hidtil har ventet ville komme, indtil videre ikke blevet til noget. Tværtimod. En opgørelse over antallet af systemer og leverandører på det danske marked viser, at der den 1. februar i år var 135 leverandører og 149 systemer i spil på CMS-banen. Tallene stammer fra det danske Content Management Forum, der er et internetbaseret netværk for folk, der beskæftiger sig med content management. Opgørelsen overrasker, fordi der tidligere har været sået tvivl om, hvorvidt markedet kunne bære så mange danske producenter, når internationale sværvægtere som Microsoft og IBM begyndte at vise muskler med deres CMS-produkter.
- De systemer, der tilbydes, er meget forskellige og målrettet alt lige fra biblioteker til reklamebureauer. Mange af de mindre leverandører sigter mod bestemte nicher - for eksempel mod sportsklubber - og derfor er der plads til så mange producenter, siger konsulenten Janus Boye, der rådgiver virksomheder om køb af CMS. Det er også ham, der står bag opgørelsen over, hvor mange systemer og leverandører, der er på markedet.
Også Lars Pedersen fra det uvildige konsulentfirma BNP, der for sjette år i træk overvåger CMS-markedet, konkluderer, at der fortsat er plads til mange forskellige producenter.
- Vi kan konstatere, at konsolideringen ikke er mere udbredt end for et par år siden, og det skyldes blandt andet, at der er udviklet en masse systemer, som virksomhederne har lært at bruge. Et langt stykke hen ad vejen er det lettest at beholde og videreudvikle det eksisterende system frem for at skifte til et nyt, og det holder mange af de små leverandører i live, mener Lars Pedersen.
BNP laver hvert år en benchmarkalyse af CMS-markedet, og selvom der er kommet mange nye producenter til, mener BNP, at antallet af seriøse, danske systemer er begrænset.
- Der er under 10 danske systemer, som kan understøtte de krav og behov, som mellemstore og store virksomheder har. Der skal være en fleksibilitet i systemet, så det for eksempel kan integreres med virksomhedens ERP- og
ESDH-system, siger Lars Pedersen.
Hos analysehuset IDC vurderer Bill Clough, at de danske leverandørers overlevelse afhænger af, om de sigter mod bestemte nicher.
- Om de danske producenter kan klare kampen mod de internationale afhænger meget af, hvem de forsøger at nå med deres produkter. Hvis man har et nicheprodukt, kan man måske nok blive på markedet. Det afhænger helt af, hvilken type af kunder, man har, siger Bill Clough.
CMS-produkterne er under voldsom udvikling, og der bliver stadig føjet flere anvendelsesmuligheder til systemerne. Da de første CMS-løsninger kom til i slutningen af 1990'erne, var de beregnet til publicering af indhold på hjemmesider. I dag er anvendelsesmulighederne langt bredere, hvilket blandt andre konsulentfirmaet BNP oplever, når de skal hjælpe virksomheder med at investere i et CMS. Hvis en offentlig virksomhed for eksempel arbejder meget med dokumenthåndtering (ESDH) og ønsker at offentliggøre en del af informationerne på nettet, skal virksomhedens CMS kunne klare det i form af en simpel publicering. Også hos en af de største danske producenter, Dynamic Systems, oplever man, at kunderne efterspørger bredere CMS-løsninger.
- Man kan sige, at man åbner systemerne ud imod kunderne, så de kan komme i dialog med virksomheden via for eksempel e-handel og selvbetjening. Den grundlæggende del er stadig den samme - det handler om at publicere informationer på internettet. Men systemerne bliver mere komplekse i takt med, at de skal bruges til stadig flere forskellige ting, så integration bliver nøgleordet i fremtiden, siger administrerende direktør Christian Beer.
OriginalModTime: 16-03-2006 14:35:01