Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. marts 2006.
CMS-markedet bugner af både danske og internationale produkter. Alligevel er langt størsteparten af de mest besøgte danske hjemmesider baseret på systemer, som ejerne af hjemmesiden selv har lavet.
CMS-konsulenten Janus Boye har undersøgt, hvilke CMS-løsninger de populære hjemmesider er baseret på og er kommet frem til, at hele 84 procent af siderne er baseret på et hjemmelavet CMS. Opgørelsen tager udgangspunkt i Foreningen for Danske Internetmediers (FDIM) liste over de omkring 100 mest besøgte danske hjemmesider.
- Det skyldes primært, at de danske leverandører ikke har fokuseret ret meget på de store hjemmesider, fordi de er for svære at sælge til. Omkring 1997-98 udviklede mange af virksomhederne deres egne systemer, som de så har valgt at holde fast i, fordi de nu engang har vænnet sig til dem, forklarer Janus Boye.
I 2004 foretog han en lignende optælling, og dengang var andelen af hjemmelavede systemer på 90 procent.
EDC Mæglerne er en af de virksomheder, der ligger på FDIM's topliste, og som har valgt at lave deres eget CMS.
- Det er en grundlæggende del af kulturen i EDC, at vi først afdækker, om det er noget, vi selv kan klare frem for bare at købe os til det. Da vi i 2001 skulle have et system, havde vi allerede en del webprogrammører i firmaet, og derfor var det meget naturligt, at de tog sig af at udvikle vores CMS, siger informationschef Jan Normann.
Det er primært virksomhedens kommunikationsafdeling, der bruger systemet til at lægge tekst og billeder ud på
edc.dk, og Jan Normann peger på, at der er flere fordele ved, at de selv har lavet systemet:
- Vi kan blandt andet sikre integrationen med vores øvrige systemer. Det er rart, at vi selv har hånd i hanke med systemet, så vi selv kan styre, hvornår og hvordan det skal udvikles.
Toplisten fra FDIM indeholder ud over flere ejendomskæder også mange af de store internetaviser. Enkelte af aviserne har dog valgt at købe sig til et CMS. Blandt andet valgte JP/Politikens Hus sidste år et system fra norske Escenic, og Danmark Radios hjemmeside er nu baseret på Microsoft CMS.
CMS-leverandørerne har altså ikke formået at komme ind i varmen hos de største hjemmesider i Danmark. I stedet vælger producenterne at satse på den øvrige del af markedet.
- Vores CMS-løsninger henvender sig primært til bredden af danske virksomheder og organisationer og bygger jo på en vis form for standardisering. Vi er softwareproducenter, der leverer et færdigt produkt til køberne, og derfor er de mere specielle hjemmesider ikke i vores målgruppe, lyder det fra Christian Beer, administrerende direktør i Dynamic Systems. Hos en anden af de førende danske CMS-producenter, Synkron, lyder forklaringen:
- For det første har virksomhederne allerede selv store it-afdelinger, og derfor vil man helst lave opgaven internt. For det andet skal systemerne kunne integreres meget dybt i virksomheden, og funktionaliteten skal i høj grad tilpasses virksomhedens specifikke behov, så det er svært at komme ind som ekstern producent, forklarer Andreas Johannsen, der er kommunikationsansvarlig i Synkron.
Billedtekst:
Janus Boye gennemførte i 2005 en undersøgelse, der viser, at 84 procent af hjemmesiderne er baseret på et hjemmelavet CMS. Det er et lille fald i forhold til året før.
OriginalModTime: 16-03-2006 14:36:51