Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. marts 2006.
Efter en grundig analyse af markedet for CMS besluttede Topdanmark sig for at lave sit eget system. I dag er man glad for den beslutning.
For et par år siden skulle Topdanmark træffe en svær beslutning. Virksomhedens IR-afdeling (Investor Relations) pressede på for at få en CMS-løsning, så den selv kunne holde sine kunder opdateret med relevante informationer på hjemmesiden. Spørgsmålet var, hvilken løsning man skulle vælge, og derfor foretog Topdanmark i samarbejde med et konsulentfirma en grundig analyse af de eksisterende produkter på markedet.
- Det var faktisk først vores hensigt at købe et system, men ud fra en cost/benefit-betragtning besluttede vi os for at lave vores eget. Selve prisen for de produkter, der var på markedet, var ikke skræmmende, men vi kunne se, at implementeringen ville blive for omkostningsfuld, forklarer chefen for Topdanmarks eBusiness, Nina Faurholdt.
I processen med at kortlægge markedet havde Topdanmark mange af de eksisterende produkter i kikkerten, men selvom de stødte på masser af avancerede systemer med mange forskellige anvendelsesmuligheder, var det ikke den slags produkter, man var på udkig efter.
- Mange af de produkter, der er på markedet, kan en frygtelig masse ting, men hvis det ikke er noget, man skal bruge, er det lidt ligegyldigt. Det væsentlige er, at vores forretningsenheder kan opdatere deres egen del af hjemmesiden nemt og hurtigt, siger Nina Faurholdt.
Det er nu cirka et år siden, at it-afdelingen i Topdanmark lavede den første del af virksomhedens CMS, der var målrettet IR-medarbejdere. I løbet af de næste par måneder skal systemet udbredes til andre udvalgte enheder i virksomheden, og derfor har det været nødvendigt at tilpasse systemet, så det har de rette features og en robusthed, der kan magte mange brugere på én gang.
- Vi kan selv definere brugergrænsefladen. Vi ved, hvordan systemet skal se ud for dem, der bruger det - og den tilpasning kunne vi ikke foretage i samme grad, hvis vi havde købt et standardsystem. Her har vi mulighed for at lave en brugergrænseflade, der er intuitiv nem for brugerne, forklarer Nina Faurholdt.
Topdanmark startede med at lave et begrænset system, der kun henvendte sig til en bestemt del af medarbejderne. Siden er de så gået i gang med at tilpasse de forskellige features, så de kan implementere systemet i andre af organisationens afdelinger.
- Man kan starte med en begrænset løsning, få sig nogle erfaringer - og så udvide og tilpasse systemet. Hvis en feature ikke fungerer, så ændrer vi den bare, og det er da en kæmpe fordel, at vi har mulighed for at gøre det, siger Nina Faurholdt.
Topdanmarks eBusiness-chef maler dog ikke udelukkende et rosenrødt billede af deres egen løsning, der i øvrigt går under navnet "CMS'et". Der kan også være ulemper ved selv at give sig i kast med CMS-projekter.
- Da vi selv har udviklet det, er vi blevet afhængige af vores egne udviklere. Vi kan ikke umiddelbart hente hjælp ude i byen, hvis systemet ikke fungerer. Det er både svagheden og styrken ved det, for omvendt har vi selv muligheden for at udvikle og tilpasse systemet, forklarer Nina Faurholdt, og tilføjer, at man også vil undersøge markedet næste gang, der skal indføres et nyt CMS i virksomheden.
Billedtekst:
- Vi er blevet afhængige af vores egne udviklere. Vi kan ikke umiddelbart hente hjælp ude i byen, hvis systemet ikke fungerer, fortæller chefen for Topdanmarks eBusiness, Nina Faurholdt.
OriginalModTime: 16-03-2006 14:38:08