Weblogs - en udfordring for it-virksomheder

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. marts 2006.


I næste måned vil antallet af weblogs runde 40 millioner. Den voldsomme vækst er en udfordring for ikke mindst it-virksomheder, der bør reagere, hvis bloggere kritiserer deres produkter. Det mener to eksperter på området.
Hver femte måned fordobles antallet af weblogs på verdensplan, og i næste måned forventes det at runde 40 millioner. Det viser tal fra den amerikanske søgerobot technorati.com, der overvåger blogosfæren, som blogger-miljøet er blevet kaldt.
På få år er weblogs gået fra at være et undergrundsfænomen til et globalt medie, hvor der diskuteres alt lige fra Microsoft til Muhammed. Måske netop derfor var interessen ganske stor, da der i sidste uge var arrangeret et debatmøde i København for danske virksomheder, hvor overskriften var: "Blogging - udfordringer og muligheder for virksomheden." Hovedtaleren var den amerikanske blogging-ekspert Georg Kolb fra Text 100, et PR-bureau med speciale i it og kommunikation.
- Indlæg på weblogs spredes ekstremt hurtigt, fordi bloggernes netværk er så gennemført, siger Georg Kolb til Computerworld. Han har i de senere år holdt adskillige seminarer om blogging i både Europa og USA og mener, at mange it-virksomheder vil blive udfordret af kritiske bloggere i de kommende år.
- Bloggerne linker ofte til hinandens websides, og RSS-feeds gør, at nye indlæg på kort tid er ude hos alle abonnenterne. Derfor spredes et budskab om for eksempel en fejl i et produkt også hurtigere, end vi har været vant til, forklarer Georg Kolb.

Dell oplevede sidste sommer, hvordan en enkelt blogger fik sat gang i en voldsom kritik af virksomhedens kundeservice. Bloggeren Jeff Jarvis havde købt en laptop fra Dell, som ikke virkede efter hensigten, og da han følte, at han fik en meget dårlig service af Dells callcenter, skrev han om sine dårlige erfaringer på bloggen buzzmachine.com. I løbet af ganske kort tid var der hundredvis af andre Dell-kunder, der kommenterede synspunkterne og kom med eksempler på deres egne dårlige erfaringer med Dell.
- Pludselig blev webloggens besøgstal fordoblet, for nu var der startet en debat om det, som bloggerne kaldte "The Dell Hell", fortæller Georg Kolb.
Samtidig begyndte flere journalister at kontakte Dell for at få en kommentar til, hvorfor deres kundeservice var så dårlig.
- Så Dell undervurderede den kritik, som bloggeren havde sat i gang, mener Georg Kolb.

Derfor er virksomhederne, ifølge ham, nødt til at forholde sig til det, der bloggerne skriver om deres produkter. Det kan være farlig at ignorere en reel kritik, for der vil hurtigt være andre bloggere, der også giver deres besyv med.
- Hvis kritikken er reel, er det eneste, man kan gøre, at være ærlig og fortælle, hvordan man har tænkt sig at udbedre fejlen, lyder rådet fra Georg Kolb.
Han nævner, at Microsoft reagerede, da en blogger sidste år
kritiserede
den nye Xbox 360 for ikke at fungere sammen med de øvrige apparater i hjemmet.
Microsofts
egne bloggere svarede hurtigt igen på kritikken med konkrete løsningsforslag, hvorefter bloggeren skrev et nyt indlæg om deres venlighed. Situationen var vendt 180 grader.

Det anslås, at der i dag er omkring 5.000 weblogs i Danmark. Spørgsmålet er, om det ikke fortsat mest er et undergrundsfænomen, som virksomhederne kan have et afslappet forhold til?
- Jeg hælder ikke til, at man skal reagere på alt, der bliver skrevet om ens virksomhed, men det er en god idé at holde et vågent øje med bloggerne, så man har mulighed for at reagere, hvis det bliver nødvendigt, siger Trine-Maria Kristensen, direktør i virksomheden Social Square, der rådgiver virksomheder om brug af weblogs.
Kan man ikke hurtigt bruge for mange ressourcer på overvågningen?
- Der er enormt meget hype omkring welblogs, så man skal bruge sin sunde fornuft. Min pointe er bare, at man bør tænke det her ind i sin kommunikationsstrategi, ligesom så mange andre ting, siger Trine-Maria Kristensen. Hun tilføjer, at der allerede i dag findes software, der kan hjælpe virksomhederne med et overblik over, hvad der bliver skrevet på de forskellige weblogs.
Det er begrænset, hvor meget virksomhederne gør for at overvåge blogger-miljøet. Hos Samsung oplever man endnu ikke det voksende blogger-miljø som et problem:
- Weblogs giver forbrugerne mulighed for at kommunikere og kommentere, og jeg synes da egentlig ikke, at det er noget, vi skal blande os i som virksomhed. Vi har ikke haft nogen oplevelser med kritiske bloggere, men hvis vi skulle komme ud for noget i den stil, må vi til den tid tage stilling til, hvad vi så skal gøre, siger Samsungs danske marketingschef, Solvej Lee.

Boks:
Weblogs
En weblog (eller bare blog) er en webside, hvor ejeren skriver
om det, der interesserer ham/hende. Emnerne kan være alt lige
fra personlige oplevelser til politiske kommentarer til meninger
om f.eks. et nye it-produkter. Læserne har ofte mulighed for at
kommentere bloggerens synspunkter. Man kan abonnere på en weblog ved hjælp af RSS-feeds.

Billedtekst:
Da en blogger kritiserede Microsofts nye Xbox 360, svarede it-gigantens egne bloggere hurtigt igen på kritikken med løsningsforslag hvorefter bloggeren
skrev et indlæg om
deres venlighed.

OriginalModTime: 23-03-2006 14:46:47




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere