Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.
Yahoo, Google og Amazon tilbyder hostede content management-systemer, som kan true flere danske producenter.
Det vurderer en CMS-konsulent.
Flere danske CMS-producenter kan risikere at få konkurrence fra uventet side. Yahoo, Google og Amazon tilbyder nu alle gratis CMS-løsninger, som kan bruges til både private og kommercielle hjemmesider. Ganske vist er løsningerne meget simple, så de henvender sig primært til virksomheder, der har brug for et CMS med relativt få anvendelsesmuligheder. Men den slags virksomheder er der også masser af i Danmark, mener CMS-konsulenten Janus Boye, Boye IT.
- Odder Cykelbutik har jo ikke brug for meget mere end de her simple løsninger, og for dem er det en lettelse ikke at skulle kæmpe med hosting og udvikling af hjemmesiden, siger han.
Google arbejder i øjeblikket med en betaversion af sin "Page Creator", Yahoo har i et stykke tid tilbudt Pagebuilder, og Amazon står bag AWS CMS. Systemerne er gratis at benytte, og der er tale om hostede løsninger, hvor udbyderne stiller serverplads til rådighed. Derfor kræver det stort set ingen teknisk kunnen at oprette og vedligeholde en hjemmeside. Og det vil tiltale mange små virksomheder, mener Janus Boye.
- Jeg ser et rigtigt stort potentiale i de her løsninger. Det kan godt være, at de ikke kan lige så meget som de etablerede producenters systemer, men langt de fleste brugere benytter alligevel ikke alle funktionerne, siger han.
På markedet for CRM-systemer (customer relations management) findes der allerede lignende løsninger. Amerikanske Salesforce har haft stor succes med at tilbyde et webbaseret kundestyringssystem, der ligger på selskabets servere. Og måske vil de nye content management-systemer med tiden kunne opnå samme succes.
- I dag henvender de sig mest til mindre virksomheder, foreninger og organisationer, men der skal ikke meget fantasi til at forstille sig, at en virksomhed som Google også vil forsøge at nå de større virksomheder, siger Janus Boye. Han vurderer, at de nye systemer umiddelbart vil konkurrere med danske CMS-producenter som Composite og Dynamic Systems, der begge har satset på at sælge produkter til små og mellemstore virksomheder.
Hos Composite har man dog endnu ikke oplevet konkurrence fra hverken Google, Yahoo eller Amazon, og administrerende direktør Oskar Lauritzen ser ikke umiddelbart nogen større trussel forude.
- De kan måske godt give os konkurrence i forhold til det absolutte low end-segment, men umiddelbart tror jeg mere, at det er private, der vil benytte sig af deres tilbud. For mig at
se er det mere en lille "kom-godt-i-gang-webpakke", og ikke et egentlig content management-system, der tilbydes. Men vi holder da øjne og øre åbne med hensyn til nye tilbud på markedet, siger Oskar Lauritzen.
Billedtekst:
- der skal ikke meget fantasi til at forstille sig, at en virksomhed som Google også vil forsøge at nå de større virksomheder, siger CMS-konsulenten Janus Boye
Boks:
Content management
CMS er en forkortelse for content management system. Systemerne bruges til at styre og publicere indhold på inter- og intranet, men der er i dag meget stor forskel på de mest simple systemer, der kun bruges til webpublicering, og de mest avancerede systemer, der blandt andet kan integrere med virksomhedens kundedatabaser, sagshåndteringssystemer og andre forretningssystemer.
OriginalModTime: 30-03-2006 14:07:55