Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. maj 2006.
Kan man lære folkeskoleelever, at man ikke må mobbe andre på nettet, at man skal passe på sine passwords og at happy slapping er fy? Microsofts danske direktør, Jørgen Bardenfleth, gjorde forsøget, da han i denne uge underviste eleverne i en 6. klasse på Nørrebro.
- Hej, jeg hedder Jørgen. Er der nogen af jer, der kender Microsoft?
Pædagogikken hænger i luften lige fra begyndelsen. Det samme gør fugten, for eleverne på Rådmandsgades skole på Nørrebro i København ankommer til foredraget efter et vådt frikvarter, hvor det danske forår endnu engang har vist tænder.
Men jo, eleverne i 6. klasse kender skam godt Microsoft. I hvert fald de omkring 30 børn, der er mødt op til timen, hvor den administrerende direktør i Microsoft Danmark, Jørgen Bardenfleth, skal fortælle om sikkerhed og adfærd på internettet.
Direktøren retter på slipset og træder frem mod eleverne. Med det sorte jakkesæt, de spidse, nypudsede sko og det grå hår er direktøren en diametral modsætning til eleverne, der primært er iført skater-sko, omvendte caps og hullede hængerøvsbukser.
Direktøren starter forsigtigt med at spørge, om der er nogen, der ved, hvordan internettet startede?
- Var det ikke noget med en telefon, prøver en elev.
- Ikke helt. Det var faktisk nogle forskere på noget, der hedder CERN i Schweiz, forklarer Jørgen Bardenfleth.
Med en fjernbetjening i hånden starter Microsoft-direktøren et slideshow, hvor han fortæller eleverne, hvad arto.dk, happy slapping og blogs egentlig er for noget. Han forklarer også, hvorfor man skal passe på med at udlevere passwords og telefonnumre til folk, man ikke kender.
De fleste af eleverne lytter til de vise ord, men en gruppe drenge bagest i lokalet mister hurtigt koncentrationen, og en lærer må tysse på dem.
Først da direktøren beder børnene forholde sig til en lille chat-seance, får han deres fulde opmærksomhed. I den fiktive chat kan børnene følge en samtale mellem "Pernille Pretty" og "Hotte Heidi." Eleverne bliver bedt om at sige til, når de mener, at Pernille Pretty begynder at mobbe Hotte Heidi. I den indledende del af samtalen er eleverne ikke i tvivl: Pernille holder sig inden for grænserne. Først da tonen i samtalen bliver hårdere, begynder tvivlen at indfinde sig:
- Jeg synes, at du er grim, og så danser du helt vildt underligt. De andre siger også, at du lugter - Puhaaaa, jeg får helt tårer i øjnene *GG*?
Chatten udvikler sig, og eleverne begynder at tøve, for hvor går grænsen? De fleste af pigerne mener, at Pernille Pretty er gået over stregen. Flere af drengene griner bare; jo, det er helt fint at skrive sådan noget på chatten, mener de.
Det er netop målet med netsikker nu! at gøre børnene opmærksomme på, at ikke alt er tilladt på internettet, at der er grænser, og at det kan have konsekvenser, hvis man går over stregen. Men også at man skal passe på sig selv og ikke bare udlevere personlige oplysninger til folk, man ikke kender. Og når Microsofts direktør kan få tid til at undervise 30 mere eller mindre opmærksomme folkeskoleelever, må der være en vis tro på, at kampagnen har en effekt. I hvert fald er direktøren ikke i tvivl om kampagnens nødvendighed:
- Vi bevæger os hastigt ind i en digitaliseret verden, som de her børn skal leve i, og hvis vi skal kunne være sikre på nettet, skal man starte med at skabe en kultur allerede i den her aldersgruppe, siger Jørgen Bardenfleth til Computerworld, da der er en lille pause i undervisningen. Han erkender dog, at en enkelt undervisningstime ikke kan gøre det alene.
- Kampagnedagene er da en start, men jeg tror, at man er nødt til at have sikkerheden som et fast tema i den daglige undervisning, hvis det for alvor skal have en effekt, siger han.
Timen er ved at være slut, fugten i lokalet er fordampet, og eleverne er ved at gøre sig klar til endnu et vådt frikvarter. Som det er god tone, slutter Jørgen Bardenfleth foredraget af med at spørge, om der er nogen spørgsmål til det, han har sagt.
- Får vi ikke nogen gaver, eller hva?, lyder det fra en af drengene bagest i klassen.
Billedtekst:
rettidigt?- Vi bevæger os hastigt ind i en digitaliseret verden, og hvis vi skal kunne være sikre på nettet, skal man starte med at skabe en kultur allerede i den her aldersgruppe, siger administrerende direktør Jørgen Bardenfleth, Microsoft, som forleden underviste en 6. klasse på Nørrebro i København.
OriginalModTime: 04-05-2006 14:15:30