Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. maj 2006.
Den landsdækkende kampagne netsikker nu! sætter i denne uge fokus på sikkerheden på internettet. En evaluering af sidste års kampagne viste, at kun ti procent ændrede adfærd på baggrund af kampagnen. Derfor er dette års budskaber mere kontante.
Da Videnskabsministeriet sidste år evaluerede kampagnen netsikker nu!, kom man frem til et tankevækkende resultat: 337 personer blev spurgt, om de var blevet mere opmærksomme på it-sikkerhed efter kampagnen? Det svarede 25 procent ja til, men når de samme personer skulle svare på, om de havde foretaget sig noget for at øge it-sikkerheden, svarede kun 10 procent ja. Den egentlige kampagneeffekt var dermed begrænset, og derfor forsøger man i år at gå mere direkte til værks ved at fokusere på de konsekvenser, det kan have, hvis man ikke tager sikkerheden og lovgivningen alvorlig.
Det sker blandt andet ved at fortælle folkeskoleelever, hvad der kan ske, hvis man udleverer sit telefonnummer eller et password til folk, man ikke kender. Eller hvis man tager mobilbilleder af klassekammeraterne i omklædningsrummet, uden at have fået lov.
- I år fokuserer vi mere på at oplyse folk om de konsekvenser, det kan have, hvis man ikke tænker sig om på nettet, forklarer Mikkel Hemmingsen, der er vicedirektør i Videnskabsministeriet og ansvarlig for kampagnen.
- Succeskriteriet er, at vi skal have skabt en bevidsthed om, at it-sikkerhed er meget andet end virusprogrammer, anti-spyware og firewalls. I virkeligheden handler det om, at den der sidder foran computeren skal bruge sin sunde fornuft, og at man via sin opførsel selv har et meget stort ansvar, forklarer han.
Kampagnen sigter blandt andet mod børn i alderen 10-16 år, og et af budskaberne til dem er, at man kan blive politianmeldt, hvis man for eksempel truer andre brugere på chatten.
- Børnene skal lære, at der er ting, der er dumme at gøre, og at bare fordi det sker på internettet, har det altså stadig konsekvenser, hvis man f.eks. gør noget ulovligt. De skal lære, at det ikke bare er et computerspil, de sidder og leger med, forklarer Mikkel Hemmingsen.
Boks:
Netsikker nu!
Den landsdækkende kampagne for it-sikkerhed er iværksat af Videnskabsministeriet, og kampagnen er et samarbejde mellem det offentlige og 30 organisationer og virksomheder. Kampagnen fandt sted for første gang i 2005, og det er meningen, at det skal være en tilbagevendende begivenhed.
Målet er at gøre udvalgte målgrupper bevidste om sikkerheden, når de færdes på internettet. I år er målgrupperne børn i alderen 10-16 år, ældre over 60 år, kvinder og ansatte i virksomheder.
Kampagnen består af mere en 400 aktiviteter, suppleret med en markedsføringskampagne på en række hjemmesider.
Det offentlige har skudt 1,5 millioner kroner i kampagnen, mens resten bliver finansieret i form af sponsorater.
Læs mere på www.netsikker.nu
OriginalModTime: 04-05-2006 14:17:02