Det digitale plejehjem

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. juni 2006.


I Holland er 900 ældre forbundet i et digitalt netværk, så de til enhver tid kan tale med lægen eller sygeplejersken via en skærm. Netværket bruges også i en social sammenhæng og er dermed med
til at bekæmpe
ensomhed.

Der kommer flere og flere ældre i befolkningen, og derfor er der behov for it-løsninger, der kan supplere den kontakt, som ældre normalt har med sundhedsvæsenet. Carestation.net er et digitalt netværk, hvor ældre og syge via bredbåndsnettet kommunikerer med lægen eller sygeplejersken. Det sker med videokommunika­tion, så man har øjenkontakt med hinanden.
Videokommunikationen er dog blot en lille del af carestation.net, for de ældre bruger også det digitale netværk til selv at sende data til lægen, når de for eksempel måler blodtryk og blodsukker. Lægen guider patienten via skærmen, og alle data gemmes automatisk på en central server, så man altid kan gå tilbage og se, hvordan blodtrykket var for en måned siden.
En af fordelene ved det digitale netværk er, at man konstant kan komme i kontakt med en sygeplejerske, selvom man befinder sig i hjemmet. En anden fordel er, at man efter en indlæggelse langt hurtigere vil kunne vende tilbage til sit eget hjem, hvilket kan hjælpe til, at man hurtigere bliver sygdommen kvit.

Kommunikationsvirksomheden Scotty Group står bag carestation.net, og de har flere projekter kørende rundt omkring i verden. I Holland er 900 ældre forbundet til det digitale netværk, og i Indien kan 4.000 hjertepatienter kommunikere med sundhedsvæsenet ved hjælp af systemet.
- I callcenteret sidder personer med de rette sundhedsfaglige kompetencer. De kan enten selv tale med den, der ringer, eller stille patienten videre til hans/hendes private læge eller en specialist, fortæller Thomas Pfeller, der er salgs­direktør i Scotty Group.
Hvis mange personer gerne vil i kontakt med callcenteret på samme tid, bliver de automatisk rangdelt alt efter, hvor alvorlig deres sygdom er.
- Ofte er personen, der svarer, en sygeplejerske. Måske endda også den sygeplejerske, der besøger patienten i hjemmet. Hvis det pludselig viser sig, at personen, der ringer, har brug for behandling, er der en læge i netværket, som sygeplejersken kan stille opkaldet videre til, forklarer Thomas Pfeller.
Carestation.net er ikke en erstatning for den fysiske kontakt med sundhedsvæsenet, for både ældre og syge har selvfølgelig fortsat brug for hjælp i hjemmet. Til gengæld kan det digitale netværk have en social gevinst. De ældre brugere er ikke kun forbundet til et callcenter, de har også mulighed for at kommunikere med familien i den anden ende af landet.
- Man kan bringe patienten i kontakt med sin familie, så han eller hun ikke bliver ensom og dermed endnu mere syg. Hvis du for eksempel bor i et stort land, kan der være meget store afstande til familien, og derfor kan videokommunikation været et godt alternativ, siger Thomas Pfeller.
Scotty Group har endnu ikke gang i nogen projekter her i landet, men Thomas Pfeller oplyser, at også kontakter i Danmark har vist interesse.

Billedtekst:
Kontakt 900 hollandske ældre
kan via et digitalt netværk kontakte læger
eller sygeplejersker og ikke mindst andre ældre.

OriginalModTime: 22-06-2006 15:09:18




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere