Det digitale plejehjem

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. juni 2006.


I Holland er 900 ældre forbundet i et digitalt netværk, så de til enhver tid kan tale med lægen eller sygeplejersken via en skærm. Netværket bruges også i en social sammenhæng og er dermed med
til at bekæmpe
ensomhed.

Der kommer flere og flere ældre i befolkningen, og derfor er der behov for it-løsninger, der kan supplere den kontakt, som ældre normalt har med sundhedsvæsenet. Carestation.net er et digitalt netværk, hvor ældre og syge via bredbåndsnettet kommunikerer med lægen eller sygeplejersken. Det sker med videokommunika­tion, så man har øjenkontakt med hinanden.
Videokommunikationen er dog blot en lille del af carestation.net, for de ældre bruger også det digitale netværk til selv at sende data til lægen, når de for eksempel måler blodtryk og blodsukker. Lægen guider patienten via skærmen, og alle data gemmes automatisk på en central server, så man altid kan gå tilbage og se, hvordan blodtrykket var for en måned siden.
En af fordelene ved det digitale netværk er, at man konstant kan komme i kontakt med en sygeplejerske, selvom man befinder sig i hjemmet. En anden fordel er, at man efter en indlæggelse langt hurtigere vil kunne vende tilbage til sit eget hjem, hvilket kan hjælpe til, at man hurtigere bliver sygdommen kvit.

Kommunikationsvirksomheden Scotty Group står bag carestation.net, og de har flere projekter kørende rundt omkring i verden. I Holland er 900 ældre forbundet til det digitale netværk, og i Indien kan 4.000 hjertepatienter kommunikere med sundhedsvæsenet ved hjælp af systemet.
- I callcenteret sidder personer med de rette sundhedsfaglige kompetencer. De kan enten selv tale med den, der ringer, eller stille patienten videre til hans/hendes private læge eller en specialist, fortæller Thomas Pfeller, der er salgs­direktør i Scotty Group.
Hvis mange personer gerne vil i kontakt med callcenteret på samme tid, bliver de automatisk rangdelt alt efter, hvor alvorlig deres sygdom er.
- Ofte er personen, der svarer, en sygeplejerske. Måske endda også den sygeplejerske, der besøger patienten i hjemmet. Hvis det pludselig viser sig, at personen, der ringer, har brug for behandling, er der en læge i netværket, som sygeplejersken kan stille opkaldet videre til, forklarer Thomas Pfeller.
Carestation.net er ikke en erstatning for den fysiske kontakt med sundhedsvæsenet, for både ældre og syge har selvfølgelig fortsat brug for hjælp i hjemmet. Til gengæld kan det digitale netværk have en social gevinst. De ældre brugere er ikke kun forbundet til et callcenter, de har også mulighed for at kommunikere med familien i den anden ende af landet.
- Man kan bringe patienten i kontakt med sin familie, så han eller hun ikke bliver ensom og dermed endnu mere syg. Hvis du for eksempel bor i et stort land, kan der være meget store afstande til familien, og derfor kan videokommunikation været et godt alternativ, siger Thomas Pfeller.
Scotty Group har endnu ikke gang i nogen projekter her i landet, men Thomas Pfeller oplyser, at også kontakter i Danmark har vist interesse.

Billedtekst:
Kontakt 900 hollandske ældre
kan via et digitalt netværk kontakte læger
eller sygeplejersker og ikke mindst andre ældre.

OriginalModTime: 22-06-2006 15:09:18




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere