Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. august 2006.
Prisudviklingen på bredbåndsmarkedet bør få elselskaberne til at overveje deres fiber-investeringer, mener teleanalytiker John Strand. Også Jørn Dohrmann (DF) tvivler på elselskabernes bredbånds-evner.
Teleanalytiker John Strand mener, at prisudviklingen på bredbåndsmarkedet bør få elselskaberne til at ryste på hånden.
Mens den danske bredbåndsdebat i det store hele har overskriften "Elselskaberne vs. TDC", så mener John Strand, at det er den generelle prisudvikling på det europæiske bredbåndsmarked, der er den største udfordring for elselskaberne.
- Hvis priserne i Danmark falder på samme måde, som vi ser det i Sverige, Tyskland, Frankrig, Italien, England og Holland, så bryder elselskabernes business-cases sammen, siger John Strand.
Han henviser til, at man i Frankrig hos selskabet Neuf kan få 25 Mbit/s bredbånd, 63 tv-kanaler og ubegrænset fastnet-telefoni til 28 forskellige lande for blot 210 kroner om måneden.
- I Danmark fører Fullrate, Cybercity og Tele2 allerede en heftig krig på priser og hastigheder, og samtidig kan nye teknologier som WiMax og 3G skabe yderligere konkurrence på bredbåndsmarkedet, mener John Strand.
Han bakker dermed op om it-ordfører Jørn Dohrmann (DF), der tidligere på ugen meldte ud, at han tvivler på elselskabernes bredbånds-evner.
- Kunderne kan blive taget som gidsler, fordi der sidder nogle inkompetente direktører, som måske ikke kender bredbåndsmarkedet. Som det er nu, kan bestyrelsen sådan set spille fandango med pengene, uden at jeg som forbruger kan melde fra, sagde Jørn Dohrmann til Computerworld.
Hos John Strand lyder vurderingen, at elselskaberne ikke har taget højde for det prisfald, som han mener også Danmark vil opleve i de kommende år.
OriginalModTime: 25-08-2006 11:27:57