Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. marts 2007.
Alternativet til en fælles standard er dyrere produkter og dermed en mindre efterspørgsel, mener teleanalytiker Brian Troelsen fra IDC.
Vi har set det før. Endda ganske mange gange. Nye teknologier skyder frem, men i stedet for at hoppe med på den samme vogn, drøner industriens aktører i hver sin retning - med hver deres standard som destination.
Nu sker det igen, denne gang med mobil-tv som omdrejningspunkt. Alle operatører og producenter er enige om, at der sker og skal ske noget på den front, men spørgsmålet er, hvilken teknologi og standard, der får æren af at danne rammen om fremtidens mobil-tv.
Hvis man altså overhovedet kan blive enig om en fælles løsning?
Det er der nemlig ikke meget, der tyder på lige i øjeblikket, hvor mobilindustrien er splittet på området. Nogle mener, at 3G er løsningen til mobil-tv, andre at kun HSDPA dur. Og så er der dem, der hælder mere til helt andre standarder som T-DMB (Terrestrial Digital Multimedia Broadcasting), MediaFLO og DVB-H (Digital Video Broadcasting, Handheld).
Prisen er afgørende
Uanset hvad løsningen bliver, gør industrien klogt i snart at slå sig ned på én fælles standard, mener teleanalytiker Brian Troelsen fra IDC.
"Der er en meget stor fordel i at få en fælles standard. Blandt andet bliver din produktudvikling væsentlig billigere, og kunderne behøver ikke bekymre sig om, hvorvidt den standard, de nu har valgt, også eksisterer næste år og produktudvikles fremadrettet," forklarer Brian Troelsen.
Hvorfor har industrien så ikke fundet én standard endnu?
"Jeg tror, at det skyldes, at markedsefterspørgslen ikke har været der i den grad, man havde forventet. Hvis efterspørgslen havde været der, så havde man også hurtigere fundet frem til en fælles standard. Men standarderne er jo også et konkurrenceparameter, for hvis du kan sidde på den dominerende standard, så kan du måske holde dine konkurrenter ude."
Brian Troelsen peger på, at standardkrig kan give bagslag. Forbrugernes efterspørgsel efter mobil-tv er nemlig meget afhængig af prisen på produkterne.
"Det er jo klart, at en dyrere produktudvikling og dermed dyrere produkter vil begrænse efterspørgslen. Og hvis efterspørgslen ikke er der, vil der heller ikke blive lavet fornuftig produktudvikling, og så havner man i en negativ cirkel," mener Brian Troelsen.
Han vurderer, at DVB-H er den mest sandsynlige vinder i øjeblikket. Den standard satser blandt andre Nokia og Motorola på.
Billedtekst: Holdbarhed En fælles standard vil betyde en væsentlig billigere produktudvikling, og kunderne behøver ikke bekymre sig om produktets holdbarhed, mener teleanalytiker Brian Troelsen fra IDC.
OriginalModTime: 01-03-2007 14:27:33