SOA er vokset fra teknologi til forretning

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. juni 2007.


Der er løbet mange data gennem kablerne, siden it-industrien for år tilbage begyndte at snakke om serviceorienteret arkitektur (SOA). IBM-konferencen Impact 2007 satte i sidste uge fokus på udviklingen. SOA er et spørgsmål om forretning, ikke teknologi, lød budskabet.

Vidste du for fem år siden, hvad SOA er? Hvis du skal være helt ærlig?
Hvis svaret er nej, behøver du ikke at rødme bag ved computerskærmen, for du er ikke den eneste. Det kan godt være, at idéen om at skabe serviceorienterede arkitekturer har eksisteret i en hel del år efterhånden, men det er først inden for de seneste par år, at SOA har udviklet til den "bevægelse", som man vel nærmest kan kalde det i dag, hvor SOA er svaret på alverdens it-problemer for mange - ikke mindst IBM.
"SOA er fundamentalt anderledes end noget, vi har set tidligere. Det er ikke teknologi for teknologiens skyld. Det handler om, hvordan teknologien kan bruges til at drive forretningen, og det er derfor, vi også vil tale om SOA om ti år," sagde Steve Mills, øverste mand i IBM Software Group, da han i sidste uge holdt tale for de 4.200 udviklere, it-ledere og analytikere, der deltog i konferencen Impact 2007 i Florida. Konferencen tog udgangspunkt i IBM's Websphere SOA-portal og SOA's betydning for it-verdenen.
Måske var der en udvikler eller to, der valgte at fortrække til solen uden for konferencesalen, for Steve Mills og de øvrige IBM-topfolk, der stod på scenen, gjorde meget ud af lige netop dét bestemte budskab: SOA er ikke et spørgsmål om teknologi - det er et spørgsmål om forretning.
Fleksibilitet og effektivitet
Hvis man alligevel zoomer lidt ind på SOA, så er det rent teknologisk et spørgsmål om, hvordan man opbygger sin it-arkitektur. Hvor det typiske billede hidtil har været, at en organisations it-systemet var skabt i en slags siloer, der måske nok fungerede hver for sig, men ikke sammen, er formålet med SOA, at man i stedet satser på at lave en grundlæggende platform, i IBM's tilfælde med Websphere, som man kan bygge nye moduler ud fra. Dermed opnås der en større fleksibilitet, når der er brug for nye it-redskaber i organisationen, og samtidig bliver det også lettere at genbruge og justere flere og flere komponenter, efterhånden som virksomheden og de udefrakommende krav ændrer sig. Og det bringer os tilbage til de flotte ord om forretning frem for teknologi. For de fleste er vel enige om, at
effektivitet og fleksibilitet er nøgleord for nutidens erhvervsliv.
"Man har slet ikke mulighed for at undgå innovation i dag. Man kan ikke vælge at lade være med at ændre sig, hvis man vil overleve," lyder det fra Dr. Irving Wladawsky-Berger, der er vice president i IBM's afdeling for teknologiske strategier og innovation. Han har været i IBM i 35 år, og kan dermed også sætte SOA ind i en historisk it-kontekst.
"Vi er gået fra maskiner og produkter til mennesker og services, og det betyder et enormt skifte. Det bliver uforudsigeligt. Folk gør, som de har lyst til, og de forventer, at de forskellige services understøtter det. Hvis man ikke kan leve op til det, forsvinder kunderne."
IBM sidder på 53 procent
SOA-kunder har IBM efterhånden ganske mange af. Et kig på det aktuelle SOA-verdenskort viser, at IBM ifølge analysebureauet WinterGreen Reseach har en markedsandel på 53 procent og dermed sidder tungt på tronen som den dominerende leverandør med Websphere som scepteret i hånden. Nummer to, Microsoft, har en markedsandel på blot otte procent, mens spillere som SAP og Oracle hver har tre procent. Uanset hvem der nupper kunderne i fremtiden, er der efterhånden næppe mange, der tvivler på, at der vil komme flere SOA-kunder til i fremtiden. IDC-analytikere har vurderet, at mindst 40 procent af virksomhederne implementerer eller overvejer at implementere SOA.
En af IBM's største kunder, den amerikanske milliard-forretning Cardinal Health, var med til Impact 2007 for at fortælle om, hvordan SOA har hjulpet dem med at skabe en større fleksibilitet i organisa­tionen, der består af over 55.000 ansatte på seks kontinenter.
"Hvordan omsætter man en forretnings-idé til et stykke kode? Det kan SOA hjælpe os med, og selvom det godt kan være, at SOA ikke giver dig værdi med det samme, vil du over tid opdage, at snebolden ruller. Hvis du holder fast i ideen, vil du opdage at du får mulighed for at forbedre din forretning," siger Tom Perrine, senior vice president i Cardinal Health
IBM's egne kundeundersøgelser viser, at alle kunder ser fleksibilitet som den primære gevinst ved at implementere SOA. 97 procent peger på, at besparelser er et argument for SOA, 71 procent mener, at det mindsker risici på it-fronten, og 51 procent mener, at omsætningen øges, når man har en serviceorienteret it-arkitektur.
Det sidste er IBM nok glad for, for andre undersøgelser viser, at it-budgettet i de virksomheder, der har indført SOA, i gennemsnit udgør 8,9 procent af omsætningen, hvor tallet kun er 5,8 procent uden SOA. For mange organisationer, ikke mindst de mindre, er større it-budgetter netop en bremseklods på vejen mod at satse på SOA. "Det store spørgsmål for alle virksomheder og enhver CIO er, om investeringen nu også betaler sig. Så man leder efter håndgribelige beviser, og de viser sig, når vores kunder oplever en øget fleksibilitet og muligheder for at genbruge de forskellige dele af infrastrukturen," siger Steve Mills, der som chef for IBM's Software Group åbnede SOA-konferencen i Florida.

Boks:
Hør podcasts fra Impact 2007 i Orlando
SOA - fra vision til virkelighed på få år
Visionen om serviceorienteret arkitektur er ikke ny, men det er først inden for de sidste par år, at SOA-bølgen for alvor er begyndt at buldre. Michael Liebow, vice president i IBM Web Services & SOA, sætter ord på den voldsomme udvikling.

IBM-boss: Lotus Notes 8 tager form
Mike Rhodin, øverste chef for IBM's Lotus software, fortæller i et solointerview med Computerworld om den aktuelle betatest af Lotus Notes 8, og at SOA, web 2.0 og Lotus Notes efter hans mening er tre sider af samme sag.

Billedtekst:
historie Irving Wladawsky-Berger har været i IBM i 35 år og kan dermed sætte SOA ind i en historisk it-kontekst: "Vi er gået fra maskiner og produkter til mennesker og services, og det betyder et enormt skifte."

OriginalModTime: 01-06-2007 10:03:16




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere