Tør du lægge din backup ud til forsikringsselskabet

Forsikringskoncernen Tryg forsøger sig fra i dag med en backup-løsning, der skal sælges til mindre virksomheder. Selskabet lover blandt andet, at kunden altid kan hente sine data.

Det danske forsikringsselskab Tryg med 279 år på bagen bliver i dag et af verdens første forsikringsselskaber, der går ud til sine erhvervskunder og tilbyder backup-løsninger af virksomhedernes data.
 
Det sker igennem et samarbejde med den danske backup-virksomhed Keepit, der står for løsningens backend med cloud-hosting, og som Tryg i forvejen har et backup-samarbejde med på privatkundesiden.
 
Helt konkret lancerer Tryg i dag produktet Tryg Backup, som er en ny komponent i selskabets omkring 10 år gamle softwareforsikring, der indtil videre kun har dækket brand, tyveri og vandskader
 
"Op mod 4.000 af vores erhvervskunder mister hvert år data som følge af manglende eller ukorrekt backup, og derfor ser vi selvfølgelig et marked for backup-løsninger," forklarer Trygs direktør Alice Meulengracht til Computerworld.
 
Altid backup
I første omgang stiler forsikringsselskabet efter virksomheder med op til 50 ansatte, der får ubegrænset kapacitet med i pakken.
 
"Hvis det går godt, så vil vi ikke udelukke, at vi på et senere tidspunkt kaster os over store selskaber. Det er jo helt logisk, at vi på længere sigt gerne vil hjælpe alle typer af virksomheder, der mister kritiske data og derfor bringer virksomhedens overlevelse i fare," fortæller Alice Meulengracht.
 
Samtidig lover Tryg på sin hjemmeside, at "Med Tryg Backup kan du altid gå tilbage og hente dine data."
 
Især ordet "altid" må nok få en it-administrator eller to til at løfte øjenbrynet. Men det behøver de nu ikke at gøre, forsikrer forsikringsselskabet.  
 
"Med Keepit har vi en professionel leverandør, og derfor er vi så tæt på en 100 procent garanti, som vi overhovedet kan komme," forklarer Alice Meulengracht om backup-løsningen, hvor alle danske kunder får hostet deres data i Danmark.
 
Hvis backup'en mod forventning også skulle ryge i svinget, så er man ifølge Alice Meulengracht tilbage i softwareforsikringspolicen, hvor Tryg dækker de økonomiske udgifter ved at genfinde og genetablere data.
 
"Med hensyn til tabt arbejdsfortjeneste kommer det meget an på, hvordan forsikringen er skruet sammen. Generelt er det ikke dækket med," lyder det fra Alice Meulengracht.
 
Glem backup'en
Erhvervskunderne får Trygs backup-tjeneste med i købet, når de først har betalt for en softwareforsikring, der groft udregnet i gennemsnit koster omkring 800 kroner per medarbejder.
 
Backup-løsningen skal derefter installeres både lokalt og på servere, og derefter skal man ikke tænke mere over backup-løsningen, som automatisk gemmer data hos hosting-leverandøren Keepit.
 
Samtidig er der i Trygs backup-pakke management-systemer, så man eksempelvis kan se, hvis en medarbejder ikke har gemt data i 14 dage på grund af ferie eller lignende. Lige så snart medarbejderen kommer online igen, vil vedkommendes data automatisk blive backet up.
 
Tryg og Keepit har arbejdet på tjenesten i et års tid, og Keepit er nu gået i dialog med flere amerikanske forsikringsselskaber om en lignende løsning.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Customer engagement - sådan skaber succesfulde virksomheder en stærk kundeloyalitet

Der findes ikke mange virksomheder, der med succes er taget på rejsen mod den digitale transformation, der ikke har satset målrettet på at forstå deres kunder og udvikle forholdet til deres kunder med det mål at skabe den allerbedste kundeoplevelse. Med data kan man få en dyb forståelse for sine kunder og få indsigt i, hvordan de agerer, og hvordan de vil agere. Vi sætter fokus på nye forretningsmodeller der skaber loyale kunder.

09. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Awareness og god it-sikkerhedskultur

Sikkerheds-awareness er en af de allervigtigste ting at få styr på for alle it-sikkerhedsansvarlige. For uanset hvor godt vi sikrer vores perimetre med avancerede digitale forsvarsværker, er og bliver medarbejderne et svagt led og et oplagt mål for hackerne.

10. juni 2020 | Læs mere


Digital CxO Lounge: Kom med forrest i kampen for bedre cybersikkerhed

Store danske virksomheder er blevet hacket med store tab til følge. Der kommer hele tiden nye cybertrusler til - senest har Corona-krisen vist sig at være arnested for nye måder at kompromittere borgernes og virksomhedernes it-sikkerhed på. Hvordan er vi som samfund gearet til at modstå en fjende, vi ikke kender? Og vil vi kunne modstå en cyberkrise parallelt med Corona-krisen?

16. juni 2020 | Læs mere






Premium
Staten blev advaret om store negative konsekvenser ved Netcompanys corona-app
Den corona-app, som Netcompany i øjeblikket udvikler for staten, baserede sig i første omgang på en dataindsamlingsmodel, der kunne få meget store negative konsekvenser for borgerne, lød advarslen fra en privacy-konsulent som styrelsen havde hyret.
Computerworld
Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) vil diskutere muligheden for at give politiet mulighed for at blokere for websites uden dommerkendelse.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
White paper
Mængden af skyggedata stiger voldsomt – få tips til hvordan du bekæmpe det
Moderne virksomheder er drevet af data. Men for at udnytte de data, skal de være tilgængelige for medarbejderne, kunderne og samarbejdspartnere – og det er bare de data, som it og virksomheden kender. For den eksplosive udvikling i cloud og data betyder også, at de fleste organisationer generer store mængder af ”skyggedata”, data som bliver delt, opbevaret og ofte glemt et sted i virksomhedens mange systemer. I dette whitepaper kan du derfor læse om omfanget af problemet med skyggedata i skyen samt få ideer til, hvordan du kan begrænse og beskytte det.