Artikel top billede

Det cykler derudad for HP Danmark. Den cyklende direktør, Keld Jersild Olsen, noterer sig vækst i alle væsentlige forretningsområder.

HP fordobler omsætning på outsourcing

På verdensplan vokser HP, og det gør HP Danmark også. Eksempelvis fordoblede HP sin omsætning på outsourcing sidste år.

Hewlett-Packards omsætning voksede sidste år med 10 procent på verdensplan, men HP Danmark ligger på hjul med en vækst i omsætningen på ni procent.

I konkrete tal omsatte HP Danmark for 4,5 milliarder kroner i regnskabsåret, der løber fra den 1. november til den 31. oktober.

Som helhed voksede markedet ifølge analysehuset IDC med 2,2 procent.

"Fire gange mere end markedet generelt, det synes jeg er meget fornuftigt," siger Keld Jersild Olsen, administrerende direktør, HP Danmark.

Computerworld kiggede forbi HP's danske hovedkvarter i Allerød nord for København for at høre om, hvordan udviklingen har været i den danske del af Hewlett-Packard Corporation.

Helt generelt får HP's største kunder den primære ære for væksten i omsætningen. Keld Jersild Olsen mener, at selskabets 15 største kunder "har fået mere tillid til egen performance", og at den øgede tillid slår igennem som større investeringer i blandt andet it-udstyr og -løsninger.

"Jeg læser i nyhederne, at A.P. Møller opjusterer, og det er også den trend, vi ser hos vores store kunder," lyder det.

"Vi har ansat sælgere og servicefolk dedikeret de store kunder. Også forretningsområdet outsourcing er vokset. Faktisk er omsætningen fordoblet det seneste år, og det tror jeg, at vi har en god chance for at gøre igen. Ikke, at vi på nogen måde er markedsledende på det danske marked med outsourcing. De største er IBM med sine store statslige og kommunale outsourcingaftaler, og tilsammen sidder IBM, CSC og KMD nok på to tredjedele af det danske marked for outsourcing," vurderer Keld Jersild Olsen.

En af de faktorer, der øger omsætningen i HP's outsourcing, er en outsourcingaftale med A.P. Møller. Den tog fart i 2009, men slår først for alvor igennem i år og til næste år.

Går ud over Cisco

Også salg af datacenterhardware er der vækst i for Allerød-virksomheden. Nogle ordrer går til store virksomheder, mens andre kontrakter indgås med hostingcentre.

"På datacenter hardware som servere, storage og netværk er vi vokset 15 procent og har også taget markedsandele fra eksempelvis Cisco," siger Keld Jersild Olsen.

Værktøjet til det er ikke mindst det amerikanske selskab 3Com, som HP overtog for et år siden for 13,5 milliarder kroner. Det opkøb gjorde HP til verdens næststørste producent af netværksudstyr efter Cisco.

Napper af Ciscos marked

HP har ikke så mange danske kunder i netværks-forretningen endnu, men markedsandelen herhjemme på porte har ifølge Keld Jersild Olsen været den samme som Ciscos også før opkøbet af 3Com nemlig omtrent 25 procent.

"Hidtil har Cisco til gengæld været stort set enerådende på datacentre, og det er først med 3Com, at vi har kunnet få fat der," siger han.

Sælger halvdelen af alle servere

Også salg af servere, såvel Blade-servere som traditionelle, lykkedes ret godt for HP. Selskabet sælger ifølge IDC pænt over halvdelen af samtlige servere solgt i Danmark (54 procent i tredje kvartal 2010) og 71 procent af alle Blade-servere i samme kvartal. Endelig kan HP bryste sig af en vækst på 10 procent, når det gælder salget af storage-løsninger. IDC supplerer ikke tal for markedsandelene på storage, men ifølge HP's interne tal er selskabet storebror på det marked med en andel på 25 procent.

Dell og IBM er de væsentligste konkurrenter på serversalget.

"Dell og IBM sælger næsten lige meget og bytter ind imellem plads som nummer to og tre med markedsandele på omkring 10 procent," siger Keld Jersild Olsen.

Salg af printere har HP haft godt fat i i evigheder. Herhjemme sidder HP på 50 procent af det samlede printermarked, det vil sige printere til såvel erhvervslivet som til private.

Forventningerne til indeværende år fortæller Keld Jersild Olsen gerne om:

"Vi har meget positive forventninger, det må jeg sige. For tiden ansætter vi en del, og den sidste halvdel af året har været præget af en flot og stigende efterspørgsel," siger han.

Ansættelserne sker hovedsagelig inden for salg og service og HP, der har omkring 500 ansatte i det danske selskab, er midt i at hyre 50 nye kolleger.

"Jeg tror, det bliver et godt år for it-branchen generelt - og ikke mindst for HP. Der kommer meget opmuntrende meddelelser fra mange store virksomheder, og det vil smitte direkte af på os i form af investeringer," konstaterer Keld Jersild Olsen.

Tak til Apple

Han slutter med at sende Apple en venlig tanke. Ifølge direktøren har Apple med sine dyre bærbare computere banet vejen for, at man faktisk godt kan tillade sig at tage mange penge for en bærbar computer med farvebelyst tastatur, en lækker skærm og gode komponenter.

Envy hedder HP's high end bærbare, og de koster kassen - i hvert fald, hvis man ser på, hvad man ellers kan få for en 10.000-20.000 kroner.

"Salget går godt, og det er interessant, fordi for ikke ret mange år siden var det praktisk talt umuligt at sælge en dyr pc," siger Keld Jersild Olsen. 

I dag sidder Apple på en pæn del af markedet. Ifølge IDC omkring otte procent af det samlede danske pc-marked, hvor HP - forsikrer Keld Jersild Olsen - "vil fortsætte med at lancere i nyheder i det (dyre) segment."

HP frygter ikke umiddelbart konkurrence i den del af markedet, men skulle der komme konkurrence på det marked, så kan HP's direktør godt forestille sig, at den kommer fra en uventet side.

"Måske kommer Sony med et lækkert produkt i stil med Envy."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere