Kandidat til Årets It-fuser: Rejsekortet

Flere års forsinkelser, et budget på lerfødder og en udvandet udgave er, hvad Transportministeriet (måske) kan tilbyde danskerne i 2012 - tre år efter, at kortet skulle være i brug.

Artikel top billede

Computerworld-læserne har nomineret Rejsekortet til vanæren som Årets It-fuser 2010.

Stem på din kandidat til årets it-fuser 2010.

Rejsekortet skulle da også for længst have været på skinner, så danskere med Rejsekortet i hånden ville have lettere ved at komme ombord i hele den kollektive trafik uden besværligheder.

Men...
 
Den 1. december 2010 overskred udviklingskonsortiet bag kortet East-West Denmark, et samarbejde mellem amerikanske Accenture og franske Thales, sin leveringsdeadline for, hvorvidt kortet rent faktisk ville blive til noget i en amputeret model uden flere backoffice-funktioner i 2012, eller om det helt skulle skrottes.

Efter 14 dages forhandlinger blev Rejsekortet dog reddet fra den helt store skandale fem i tolv, efter en generalforsamling hos Rejsekort A/S fredag den 17. december.

Bag den nye køreplan for kortet ligger blandt andet en strengere styring med leverandøren samt et erstatningskrav på 60 millioner kroner for forsinkelserne.
 
Indtil videre har projektet kostet 700 millioner kroner og været udsat for adskillige forsinkelser undervejs.  

Accepterer ikke forsinkelser

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) gjorde det ellers klart på et samråd i sidste måned på Christiansborg, at han ikke ville acceptere flere udsættelser af Rejsekortet.
 
Men ministeren måtte dog sammen med Rejsekort A/S væbne sig med tålmodighed indtil i fredags, hvor kortet så altså kom på skinner igen.
 
Der har ellers længe været stridigheder mellem East-West Denmark og det fællesejede Rejsekortet A/S, som består af DSB, trafikselskabet Movia, Metroselskabet, Sydtrafik, Midttrafik og Nordjyllands Trafikselskab.
 
Med de mange forsinkelser og stridigheder har kortet derfor også hængt i en meget tynd tråd, som ellers var fuldfed af optimisme helt tilbage i 2004, hvor East-West Denmark vandt Rejsekort A/S' udbud
 
Sådan skulle det have været
Rejsekortet skulle i sin oprindelige form være en elektronisk billet til bus, tog og metro.
 
Kortet skulle på længere sigt have erstattet de nuværende billetter, klippekort og månedskort for at gøre det lettere at rejse med kollektiv trafik over hele Danmark.
 
Rejsekortet skal virke ved, at passagererne begynder deres rejse ved at holde rejsekortet hen over en kortlæser, der aflæser kortet med et "bip". Når rejsen er slut, tjekker passagererne ud på kortlæseren.
 
Nu ser det ud til, at den kollektive trafik slår Rejsekortet på hastigheden, selv om lande som Sverige, Holland, Irland og England allerede har implementeret lignende løsninger.

Danmark kan dog stadig nå at blive et af de første lande i verden med et landsdækkende rejsesystem mellem forskellige selskaber.

Stem på din kandidat til årets it-fuser 2010

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S