Partnerskaber giver muligheder med klima-it

It-branchen er begyndt at indgå partnerskaber med virksomheder i andre brancher for at kunne levere banebrydende klimateknologi.

Artikel top billede

Læs også:

Sådan revolutionerer it vores sundhedssystem

Leder: It skal være drivkraft for grøn vækst

Gartner og WWF peger på vigtigheden af partnerskaber inden for smart grids, intelligente bygninger, sundhedssektoren, transport, herunder elbiler og smart byudvikling.

"Et aktivt netværk af partnerskaber på disse områder er et sundhedstegn på, at virksomhederne vil være mere succesfulde."

Netop derfor kan den spirende danske underskov af leverandører med fokus på bæredygtige it-løsninger og klimateknologi med fordel vokse i disse netværk.

Gartner og WWF peger på, at det blandt de globale leverandører især er Cisco, Alcatel-Lucent og IBM, der har succes i arbejdet med partnerskaber.

Men også firmaer som HP, Ericsson, Fujitsu og Accenture er værd at nævne i den sammenhæng.

I gang siden 1992

Teknologiens muligheder var allerede på dagsordenen i 1992, da FN's medlemslande for første gang satte hinanden i stævne på stats- og regeringschefniveau for at diskutere udvikling og miljø.

Klimadiskussionen spillede endnu kun en birolle, men troen på, at anvendelsen af teknologi kan sikre det bæredygtige samfund, eksisterede allerede.

Overførsel af teknologi til verdens fattige og anvendelse af teknologi til at mindske de rige landes miljøbelastning og mætte de alt for mange munde på kloden var og er kernen i den diskussion.

Siden har teknologien udviklet sig eksplosivt efter både Moores og Metcalfs lov, som hver især beskriver henholdsvis udviklingen af mere datakraft på mindre plads og effekten af netværk.

Alverdens embedsmænd og politikere gør stadig fælles front med videnskabsfolk og erhvervslivet mod de klimaforandringer, som menneskets forbrug af især fossile brændstoffer menes at være årsag til.

Drivhusgasser, som CO2, fra forbrænding og andre processer lægger sig som en dyne, der holder på solens varme og får temperaturen til at stige med potentielle klimakatastrofer som konsekvens.

Elektriciteten skabte industrisamfundet. Informationsteknologien har potentialet til at skabe næste trin i menneskets evolution: det bæredygtige samfund.

Derfor har "Low-Carbon and Environmental Leadership in the ICT Industry by Gartner and WWF, 2010" også et markant samfundsmæssigt fokus. Et fokus, der blandt andet retter sig mod muligheden for at måle effekten af klimateknologien og andre bæredygtige teknologier.

"Der har ikke været gjort nogen stor indsats for at måle de egentlige miljøforbedringer, som klimateknologi skaber. Denne type målinger findes uden tvivl, men leverandørerne bruger kun den systematik, som er nødvendig til markedsføringsformål."

Det imponerer ikke miljøfolkene hos WWF og analytikerne hos Gartner. De peger på, at det er altafgørende, at beslutningstagere i både private virksomheder og offentlige institutioner forstår og har sikkerhed for effekten af investeringer i bæredygtig teknologi.

Samtidig peger de to organisationers analyse på, at der ikke er nogle tegn på, at it-leverandørerne arbejder med at forstå koblingseffekterne af ny teknologi, som ofte kan være helt uventede. Et kendt eksempel er effekten af hjemmearbejdspladser.

Med introduktionen af teknologi til fjernarbejde blev det muligt at finde et andet sted at bo, som måske er rarere og ligger længere væk.

Begge typer af koblingseffekter kan have miljøeffekter, som eliminerer eller måske direkte skaber nye miljøproblemer i kølvandet på den teknologi, som skulle løse miljøudfordringer et andet sted.

Læs også:

Sådan revolutionerer it vores sundhedssystem

Leder: It skal være drivkraft for grøn vækst

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job