Dansk mobilproducent: Design før teknologi

Der er stress på, når en nystartet dansk mobilvirksomhed med Las Gavesen i spidsen, skal udvikle en telefon, der kan matche de vildeste på markedet.

Artikel top billede

Læs også:

Dansk it-nørd udfordrer de store mobilproducenter

Snart ser mobilmarkedet den første danske smartphone nogensinde.

Æren tilfalder Lumigon T1, og manden bag virksomheden, Lars Gravesen, har personligt været involveret i samtlige dele af udviklingsfasen bag Lumigons telefoner, som har taget udgangspunkt i designet.

Han fortæller, at skandinaviske designere har hjulpet med at udvikle koncepter, hvorefter man har fundet ud af, hvad der kunne lade sig gøre teknologisk.

Det har været en af de store udfordringer at få de to faktorer til at hænge bedst muligt sammen gennem en løbende tilpasning.

"Det giver nogle udfordringer, specielt teknologisk. Det er svært at få det ned i meget små typer devices, hvis man ikke ved, hvad det fylder, inden man starter. Det har klart været en udfordring," siger Lars Gravesen in processen.

De helt rigtigt dele

Den næste udfordring for Lumigon har været komponentsourcing.

"Du vil jo gerne have det bedste af det bedste. Hvis du vil have det, skal du bestille meget store mængder i Kina, men det har vi ikke haft mulighed for," fortæller Lars Gravesen.

Han har derfor brugt lang tid på at finde det helt rigtige materiel i Kina. Ligesom det har taget tid at lave aftaler med gode nøglekomponent-leverandører, der blandt andet står for processorer og skærme.

Men selv om Lars Gravesen har været primus motor gennem alle projektets faser, har han sørget for at omgive sig med kompetente folk.

"Nogle af de personer, som er med nu, er nøglepersoner, der har siddet og lavet telefoner for de store teleproducenter. Så vi har meget af den erfaring, der ligger hos de store selskaber. Det har gjort det noget nemmere," siger han.

Ingen showstopper

Lars Gravesen fortæller, at der kun har været mindre tilbageslag undervejs i processen i form af komponenter, som firmaet ikke kunne få.

"Det er ikke nogen showstopper, at man ikke kan få en skærm. Så må man finde et alternativ. Men det kan tage måneder, før man finder den rigtige leverandør," forklarer han.

Og særligt i mobilbranchen, hvor udviklingen nærmest sker dag for dag, er det helt essentielt, at man har styr på komponenterne.

"Kommer jeg ud med en smartphone, som er 10 år forældet rent teknologisk, har jeg ikke en chance for at sælge. Den er nødt til mindst at opfylde de krav, som telefonerne skal opfylde i dag," forklarer han.

Frem med charmekluden

De høje krav og et marked der er under konstant udvikling og bevågenhed, har været med til at gøre udviklingen til en presset affære.

For hvordan sikrer et lille, nystartet dansk firma, at telefonen ikke er forældet, inden den kommer på markedet, når udviklingsbudgettet er mikroskopisk i forhold til konkurrenterne?

"Der er ingen tvivl om, at når vi kommer på markedet, så har vi ikke den sidste nye model, men vi har nogle features, som de andre ikke har. Medmindre selvfølgelig, at de kommer med nogle modeller de næste tre-fire måneder, som kan det samme. Så skal vi helt klart frem med charmekluden," lyder det fra Lars Gravesen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Fagligt Fælles Forbund

    Konsulent til Medlemskontaktcenter

    Sydjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil