DSB S-tog politianmeldt for spam-storm

Det var ikke helt efter reglerne, da DSB tidligere på året sendte flere hundredtusinde sms-beskeder ud til kunder. Nu vanker der en bøde.

Artikel top billede

Foto: René Strandbygaard

Der er ikke noget nyt i, at folk af og til brokker sig over togdriften i vintermånederne. Således også i København, hvor S-togene i flere dage har været ramt af problemer.

Det er imidlertid ikke ulovligt. Men det var til gengæld de 200.000 sms-beskeder, som DSB S-tog den 2. juli 2010 sendte ud til kunder, der tidligere havde købt transportbillet via deres mobiltelefoner.

Beskederne indledtes med "Nyd sommeren med din mobil. Køb et SMS-klippekort for kun 135 kr. med 24 klip á 1 zone til bus, tog og metro....."

De mange sms'er har nu resulteret i, at Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse skriver, at togselskabet er meldt til politiet for overtrædelse af markedsføringslovens paragraf 6. 

Manglende oplysning

Politianmeldelsen er en konsekvens af, at kunderne i forbindelse med deres køb ikke blev klart oplyst om, at deres numre kunne blive brugt til fremsendelse af reklame. Det skal de nemlig ifølge loven.

Kunderne fik heller ikke mulighed for straks at afmelde modtagelse af reklame med elektronisk post.

Der stod blot i sms'en, at hvis kunderne ikke ønskede "fremover at blive kontaktet vedrørende brugen af SMS-billetter", kunne de skrive en sms-besked til DSB S-tog.

DSB betaler bøden

Forbrugerombudsmanden har over for anklagemyndigheden nævnt, at en bøde på 800.000 kroner vil være rimelig.

Den bøde er DSB S-tog klar til at betale, og trafikselskabet har beklaget fejlen. 

Bødens størrelse er baseret på, at der var tale om mange sms-beskeder, der blev sendt på én dag.

Derudover har DSB S-tog medvirket til oplysning af sagen og hurtigt sørget for en række tiltag, der skal forhindre gentagelser af fejlen, hedder det sig i pressemeddelelsen. 

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension