Android smadrer Apple i annnonce-krigen

Mobilannoncerings-netværket Millennial Media har udgivet sine trafikdata for december, hvor Android nu sidder solidt på førstepladsen.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Kort efter at have presset sig op på en delt førsteplads med Apples iOS sidder Android nu solidt plantet på toppen.

I Millennial Medias rapport om trafikken i december forklares det, at telefoner med Android i USA stod for 46 procent af trafikken på annoncerings-netværket, hvilket klart overgår Apples 32 procent.

I oktober stod Android og iOS lige, hvor de hver genererede 37 procent af trafikken.

Da Android spreder sig over mange forskellige smartphones er Apple stadig den førende hardwareproducent i netværket med næsten 21 procent af markedet, oplyser Millennial Media.

Samsung, som laver adskillige Android-telefoner sidder her på andenpladsen med 17 procent og HTC har tredjepladsen med 15 procent.

Research In Motion havde fem mobile enheder i top 30 med en sammenlagt andel på 11 procent i december, viser tallene fra Millennial Media. BlackBerry Curve var den anden mest populære smartphone-model i perioden med en andel på 6,5 procent.

Windows fylder kun en procent

Enheder med Windows som styresystem udgjorde kun en enkelt procent af al trafikken. Mobilproducenterne begyndte at sælge enheder med Windows Phone 7 i november.

Android er stadig det hurtigst voksende mobilstyresystem, hvilket betyder, at det sandsynligvis vil fastholde sin førerposition i et godt stykke tid.

Trafikken til Millennial Medias netværk fra Android-telefoner steg med 141 procent fra tredje til fjerde kvartal 2010, oplyser virksomheden. Trafikken fra RIM-telefoner steg i samme periode 60 procent.

Apples vækst var betydelig lavere med 12 procent fra tredje til fjerde kvartal 2010, hvilket dog hurtigt kan ændre sig, når iPhone bliver tilgængelig på Verizons netværk i februar.

Ifølge virksomheden selv tilbyder Millennial Media det største datasæt ud af alle uafhængige mobilannoncerings-netværk i USA. AdMob plejede at udgive lignende rapporter over den mobile trafik på sit netværk, hvilket dog fik en ende, kort efter Google opkøbte virksomheden.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil