Telebranchen jubler over længere mobil-binding

Det er en gevinst for både forbrugere og branche, hvis teleselskaberne får lov til at binde kunderne i længere tid, lyder det fra telebranchen.

Artikel top billede

Foto: John W. McDonough. (Foto: John W. McDonough)

Det er lige efter teleselskabernes ønske, at Venstre nu foreslår, at teleselskaberne må binde kunderne i længere tid end de nuværende seks måneder.
 
Venstre ønsker, at perioden skal forlænges til 12 måneder.
 
Ifølge Forbrugerrådet er det en rigtig dårlig idé til skade for kunderne, men hos telebranchen bliver det kaldt en fordel for alle parter.
 
"Det er en fordel for forbrugerne, idet det vil give større valgfrihed og lavere priser, for dem, der vælger at indgå længere kontrakter," siger Jakob Willer, der er direktør i brancheforeningen Telekommunikationsindustrien.
 
Den større valgfrihed ligger ifølge Jakob Willer i, at forbrugerne fortsat har muligheden for en seks måneders binding, men nu bliver længere abonnementer også mulige.
 
Forbrugerrådet finder det derimod skadeligt for valgfriheden, fordi kunder i nogle tilfælde bliver låst til et selskab i længere tid, end det er tilfældet i dag.

Dog erkender økonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet, at der kan være tilfælde, hvor prisen for forbrugeren bliver lavere ved længere binding.

"Det erkender Forbrugerrådet - og valgfrihed og lavere priser er vel noget, som netop Forbrugerrådet burde kunne være tilhænger af," siger Jakob Willer.

Han håber, at Forbrugerrådet er åbent over for længere binding.
 
Kunder shopper rundt
Ud over forbrugerperspektivet, så fremhæver Jakob Willer det også som en fordel for telebranchen. I dag har teleselskaberne en del udgifter forbundet med at lokke kunder til med tilskudsmobiler, som skal tjenes ind på seks måneder.
 
"Det er en fordel for industrien, idet det vil skabe vækst i markedet og give en længere investeringshorisont i forhold til den enkelte kunde," fortæller Jakob Willer.
 
I dag kæmper teleselskaberne med det begreb, der hedder churn. Det vil sige kundeafgang. En lang række forbrugere shopper mellem de forskellige teleselskaber hver sjette måned, og det er den tendens, som teleselskaberne muligvis kan dæmpe, hvis de binder kunderne i længere tid.

Læs også: Forbrugerrådet skyder længere mobilbinding ned

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job