Syv tip til at undgå fup på nettet

De net-kriminelle udvikler stadig mere raffinerede metoder til at snyde dig og din virksomhed. Her er syv digitale dødssynder, der lokker i digitalt fordærv.

Artikel top billede

(Foto: www.lelesandrini.it /)

Teknologien ryster ikke så meget på hånden, og det er derfor i stigende grad menneskets utilstrækkelighed, der udnyttes af de net-kriminelle.

Skiftet skyldes, at software-producenterne har fået langt større fokus på sikkerheden i deres produkter, og derfor er computeren ikke længere så attraktiv for de net-kriminelle

De menneskelige følelser, dovenskab eller sexlyst, er således et skarpladt våben, der er sat mod tindingen på en bedre it-sikkerhed.

Den konklusion er man kommet frem til i 2010-udgaven af Ciscos sikkerhedsrapport.

"De sociale mediers vækst giver cyber-kriminelle nye muligheder for eksempelvis at udnytte medfølelse i forbindelse med naturkatastrofer, og de lokker brugerne til at indbetale donationer til fiktive hjælpeorganisationer," siger Henrik Stær, teknisk chef i Cisco

I rapporten har man eksempelvis opgjort, at der er sket en stor stigning i antallet af falske profiler på de sociale medier.

"De mobile platforme og sociale medier rummer mange gode muligheder, men rapporten viser altså også, at det er nødvendigt at bruge sin kritiske sans," siger Henrik Stær.

Syv digitale døddsynder

Cisco har identificeret syv problemområder, som de net-kriminelle oftest bruger til deres fupnumre, og som man derfor børe have i baghovedet for at undgå at blive snydt på nettet.

Sexappeal: Kriminelle opretter falske, attraktive profiler og misbruger interessen fra brugere på sociale medier som Facebook.

Grådighed: Kriminelle udnytter brugeres interesse for tilbud på billige varer.

Forfængelighed: Kriminelle overbeviser en bruger om, at han er særligt udvalgt og taler til brugerens forfængelighed.

Misforstået tillid: Kriminelle påstår ofte at repræsentere velkendte organisationer, eksempelvis finans- eller velgørenhedsinstitutioner.

Dovenskab: Kriminelle udnytter, at brugere ikke altid tjekker, om URL-adresser i e-mails er korrekte og dirigerer dem derved nemt videre til falske sites.

Ukritisk medfølelse: Kriminelle udnytter kynisk brugeres ønske om at hjælpe folk i nød til at stjæle oplysninger og penge.

Frygt: Kriminelle udnytter frygten for at gå glip af særlige tilbud og får på den måde brugere til at reagere på henvendelser, som de ellers ville have frasorteret. 

Hele rapporten kan læses på Ciscos webside.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse