Nokia splittes op - styresystem bliver open source

Nokia bliver splittet op i to hoved-divisioner som led i storstilet redningsplan. Selskabets store styresystem-satsning bliver gjort open source.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:

Nokia går i tæt partnerskab med Microsoft.

Som led i sin storstilede redningsplan splitter Nokia-topchef Stephen Elop selskabet op i to divisioner - en for 'smarte enheder' og en for mobiltelefoner.

Sådan lyder meldingen fra London, hvor Stephen Elop - tidligere topchef i Microsoft - netop nu er ved at gøre klar til en stormøde med investorer og analytikere, hvor han vil præsentere en ny kurs for den finske gigant.

Som led i planen er også Nokias beslutning om at skubbe selskabets eget styresystem Symbian ud på et sidespor og i stedet satse målrettet på Microsoft mobile styresystem, Windows Phone. Læs mere om denne beslutning her.

Smarte mobiler og simple mobiler

Opslitningen i de to nye divisioner sker for at få øget fokus på markedet.

Smart Devices-divisionen vil fokusere på smartphones, MeeGo-computere og løsninger til erhvervslivet, ligesom divisionen får til opgave at udvikle en produktvifte baseret på Windows Phone.

Mobile Phones-divisionen skal varetage udvikling og salg af mobiltelefoner til massemarkedet.

Det er et vigtigt område for Nokia, der fortsat sælger mange millioner prisbillige telefoner i ikke mindst Asien.

Her er Nokia dog under øget pres af især kinesiske mobilproducenter.

Som erklæret mål skal divisionen stå i spidsen for Nokias strategi om at koble den 'næste milliard' mennesker på nettet.

MeeGo bliver open source

Som led i den store omkalfatring har Stephen Elop desuden besluttet, at Nokias smartphone-satsning, MeeGo, der ellers var udset til at være styresystem på de mest avancerede Nokia-telefoner, skal gøres open source.

De store forandringer er resultatet af de undersøgelser og analyser, som Stephen Elop har foretaget, siden han i september tiltrådte.

Han udsendt for et par dage siden et memo, hvor han slår stor-alarm over Nokias situation. Det kan du læse mere om i Nokia-chef: Vi står på afgrundens rand..

Selskabets aktiekurs har tabt to-tredjedele af sin værdi, siden Apple lancerede sin iPhone i 2007 og er i svære problemer.

Stephen Elop vil uddybe planerne på investor-mødet klokken 11:00.

Læs også:

Nokia går i tæt partnerskab med Microsoft.

Din næste Nokia-mobil kan blive låst til Microsoft.

Nokia-chef: Vi står på afgrundens rand.

Nokia kæmper for at stoppe faldet fra verdens tinder.

Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger |

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27 maj 2027 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
IFS Danmark A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Lasse Hounsgaard som AI Account Executive. Lasse skal især beskæftige sig med udrulning af IFS.ai Logistics i Norden. Lasse kommer fra en stilling som Manufacturing Account Executive hos Autodesk ApS. Lasse er uddannet cand.merc. i International Virksomhedsøkonomi. Lasse har tidligere beskæftiget sig med digitalisering af danske og nordiske virksomheder. Nyt job

Lasse Hounsgaard

IFS Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S