Du kan se frem til en ekstra-regning for ip-telefoni

TeliaSonera overvejer at tage et ekstra beløb for at give kunderne adgang til ip-telefoni via mobilt bredbånd.

Artikel top billede

Læs alt om Mobile World Congress i Barcelona.

Belaster nettet

Teleselskaberne ønsker ikke at give kunderne frit slag med data på mobilnettene, fordi mobilt bredbånd er en delt teknologi. Det vil sige, at hvis en bruger henter meget data ned fra en mast, så giver det en dårligere hastighed for den anden bruger, der er koblet på den samme mast.
 
Det er et problem, som teleselskaberne kan imødegå ved enten at udvide kapaciteten i mobilnettet eller alternativt sætte begrænsninger i nettet. Indtil videre er den rette model ikke fundet, vurderer Håkan Dahlström.
 
"I begyndelsen var det pris per megabyte, som kunderne betalte for, men det var umuligt at forstå for kunderne. Vi kom så over til en form for flatrate, og det er der, hvor operatørerne kæmper for at erobre markedsandele. Fokus på markedsandele er det eneste fokus for nogle, og det er ikke bæredygtigt," siger han.
 
Modellen, som han betegner som flatrate, har et højt dataloft, og brugerne kan inden for den grænse ellers suge løs af data. Det stiller store krav til fortsatte investeringer i mobilnettet for at kunne følge med, når der kommer stadig flere brugere i nettet. 
 
Kontroversielt produkt
Den nye prismodel, som Håkan Dahlström overvejer, kalder han for "value based pricing." Kunden får en datapakke som grundprodukt, men derudover skal kunden betale for tillægsydelser såsom spil, musik og ip-telefoni.
 
Især sidstnævnte ­- ip-telefoni - har historisk set været et kontroversielt emne i telebranchen. Teleselskaberne går glip af minuttakster, når kunderne ringer via en ip-telefoni-tjeneste som Skype.
 
"Vi vil ikke blokere VoIP (ip-telefoni, red.), men vi vil ikke gøre det gratis. Kunderne skal betale for det, for det er en god tjeneste, som de får," forklarer Håkan Dahlström.
 
Han foreslår, at data overført via ip-telefoni, spil eller en musik-tjeneste bliver frit, når kunden har købt et af disse tillæg til sit mobilt bredbånd-abonnement.

Læs alt om Mobile World Congress i Barcelona.

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job