Svensk boss: Derfor fyrede jeg dansk Telia-topchef

Telia fyrede for nylig sin danske landechef. Læs her, hvorfor hans svenske overordnede traf beslutningen.

Artikel top billede

TeliaSoneras øverste mobilchef, Håkan Dahlström, fyrede i januar den danske landechef Jesper Brøckner. Foto: Povl D. Rasmussen

Læs også:

Telia fyrer topchefen i Danmark

Fyret Telia-topchef: Jeg havde ikke set det komme

Forkert udvikling for Telia

Jesper Brøckner overtog et Telia i Danmark, som kørte med store underskud, mens selskabet i dag kører med en positiv drift på omkring en milliard kroner.
 
"Vi har set gode resultater, og på det seneste har vi især på erhvervsområdet set fremgang, hvor specielt kombinationen af mobil og fastnet har styrket os på erhvervsmarkedet. Det er vi glade for," fortæller Håkan Dahlström og tilføjer:
 
"Vi er også glade for at se, at vi har gjort det godt på privatsiden med Call Me, men jeg er ikke så glad for, hvordan det er gået på privatmarkedet under Telia-brandet."
 
Derfor fortalte Håkan Dahlström 25. januar på et møde med Jesper Brøckner i Stockholm, at den danske direktør ikke skulle fortsætte i koncernen.

I stedet ønskede Håkan Dahlström Call Me-direktør Søren Abildgaard på posten.
 
"Vi har især set på, hvordan vi kan forbedre forretningen for privatmarkedet, og her har jeg besluttet at bede Søren Abildgaard om at overtage vores danske forretning på grund af hans styrke inden for marketing og salg samt hans gode forståelse inden for privatmarkedet," siger Håkan Dahlström.
 
Fokuserer på prisen
TeliaSoneras mobilchef fremhæver under interviewet, at han ser det danske mobilmarked som et marked, der skiller sig ud ved, at kunderne er usædvanligt fokuserede på prisen.
 
Senest har det vist sig ved den seneste kundevandring, der har været fra etablerede selskaber over til Onfone.
 
"Jesper Brøckner har gjort et rigtig godt job og har været med os i næsten ni år, og vi er glade for den præstation. Men jeg ser et behov for at skifte fokus, og her kan vi drage nytte af Sørens kundeforståelse og føling med markedet. Jeg er glad for at give Søren chancen for at vise, hvad han kan gøre med den danske forretning," siger Håkan Dahlström.

Læs også:

Telia fyrer topchefen i Danmark

Fyret Telia-topchef: Jeg havde ikke set det komme

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS