It-selskab erkender og beklager porto-regnefejl

It-selskabet Basware erkender at have begået en fejl i beregningerne af konsekvenserne af Post Danmarks portostigninger.

Artikel top billede

Læs også: Posten raser over it-firmas angreb på portoen

Det bliver alligevel ikke 466 millioner kroner dyrere for danske virksomheder, at Post Danmark per 1. april har hævet portopriserne.

Det bliver kun godt 80 millioner kroner dyrere - og det gør det nok heller ikke.

Forvirret?

Jo tak, for i it-virksomheden Baswares oprindelige beregning har virksomheden forudsat, at alle fakturaer sendes ud i C4-kuverter. Det gør de nok ikke, men lad gå.

Til gengæld har Basware i sin beregning ladet portoprisen for et C4-brev op 50 gram stige fra 6,50 kroner til 16 kroner.

Og det gør prisen ikke.

Et C4-brev op til 50 gram bliver 1,50 kroner dyrere at sende, hvis man bruger frimærker. Benytter man frankeringsmaskine stiger prisen med en krone. Og benytter man sig af fortrykte PP-kuverter, Porto Payé, som mange virksomheder faktisk gør, stiger prisen slet ikke.

For de, der bruger frimærker, stiger prisen på et C4-brev på op til 50 gram fra 6,50 kroner til otte kroner.

For den private bruger bliver det altså dyrere at sende en C4-kuvert op til 50 gram, men for mange virksomheder vil prisen være den samme.

Eller ligefrem mindre, hvis virksomheden vælger at sende C4-brevet som B-post, der har leveringstid på to til tre dage.

Man folder da breve

Forudsætter man i stedet, at virksomhederne sender deres fakturaer som standardbreve op til 50 gram, som mange rent faktisk gør, stiger prisen halvanden krone for breve, der frankeres i en frankeringsmaskine, til 6,50 kroner, og en enkelt krone for virksomheder, der benytter PP-løsningen, til 6,00 kroner.

Som Post Danmarks markedsudviklingschef, Claus Madsen, siger:

"C4? De regner med, at virksomhederne ikke folder papiret? Vores kunder har foldet fakturaer siden 2003, da vi indførte formattaksering, hvor prisen steg, hvis papiret ikke blev foldet. Jeg kan love dig, at papirerne bliver foldet."

Den private forbruger må punge ud med otte kroner for et sådant brev, der indtil 31. marts i år kostede 5,50 kroner.

Basware, der har læst forkert i Post Danmarks nye portopriser, er ikke stolte af situationen.

"I vores beregning af hvad portostigningen kommer til at koste de store virksomheder i Danmark, har vi taget udgangspunkt i, at en faktura sendes i en C4-kuvert, og at brevet vejede mere end 50 gram. Post Danmark har gjort os opmærksom på, at disse breve vejer under 50 gram, og at vi derfor har benyttet den forkerte portotakst. Med den nye portotakst på 8 kroner i stedet for 6,50 kroner bliver ekstraregningen heldigvis under 80 millioner kroner, og ikke 466 millioner kroner - altså knap så stor, som vi regnede med. Vi skal derfor beklage fejlberegningen overfor læserne og Post Danmark," lyder det fra Basware.

Et par millioner sparet

Uanset regnefejl og portostigninger- og nedsættelser er mange virksomheder dog tilfredse med at spare penge med elektroniske faktuarer.

I eksemplet med medlemsforeningen i værktøjsbranchen Topco, anslår administrerende direktør Finn Larsen, at Topco sparer mellem 200.000 og 300.000 kroner alene i porto og papir ved at have forladt de manuelle fakturaer.

Topco har investerede mellem 600.000 og 700.000 kroner i at udvikle deres faktureringsystem, der for længst er tjent hjem.

Når han tæller alle sine medlemsforretninger med, sparer de tilsammen mellem 1,5 og 2 millioner kroner på porto alene.

"Man kan da godt forstå, at Posten har det svært. For vi er jo ikke de eneste, der gør det her," siger Finn Larsen.

Læs selv mere om Post Danmarks portostigninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Se alle vores events inden for it

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Souschef til tekniske projekter og arkitektur

    Københavnsområdet

    Kromann Reumert

    Legal Tech & AI Engineer

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Datacentertekniker til PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S