Artikel top billede

Foto: Rune Pedersen.

CSC-ansatte nedlægger arbejdet i vrede

En gruppe af CSC-ansatte - der ikke er omfattet af den nuværende konflikt - forlod onsdag deres arbejde i protest. Se her hvorfor.

En større gruppe CSC-ansatte forlod onsdag omkring klokken 15 deres arbejde i protest.

De forlod deres arbejde med den begrundelse, at de finder arbejdsforholdene utålelige på grund af den nuværende konflikt mellem CSC og fagforbundet Prosa, som du kan læse mere om her.

Arbejdsnedlæggelsen betragtes som overenskomstridig, oplyser tillidsrepræsentant og formand for den såkaldte Prosa Gis-klub, Kim Dehn Jørgensen.

Arbejdsnedlæggelsen foregår i kundegrupperne, der står for den såkaldte batch-afvikling.

"Det betyder, at de store registre, som CPR, Skat og Politi nu ikke bliver vedligeholdt," forklarer Kim Dehn Jørgensen.

Prosa støtter ikke 
Kim Dehn Jørgensen forklarer, at tillidsfolkene forsøgte at stoppe medarbejderne.

"Tillidsfolkene forfejlede deres opgave i går. Vi kunne ikke holde dem tilbage fra at nedlægge arbejdet."

"25 gik hjem og én fulgte vores opfordring og blev på arbejde. Og så er der nogen, som er bukket under og har meldt sig syge på grund af det psykiske arbejdsmiljø. Ledelsen truer dem jo også med ansættelsesretlige konsekvenser, hvis de ikke er flinke nok ved de her skruebrækkere," siger Kim Dehn Jørgensen.

Medarbejderne har blandt andet nedlagt arbejdet, fordi de finder det uværdigt at oplære vikarer.

"Vikarerne skal blandt andet give vores medlemmer karakter hver uge om, hvorvidt de overdrager deres arbejde godt nok. Og det finder de nedværdigende," siger Kim Dehn Jørgensen.

Prøver at tryne

Arbejdsnedlæggelsen fik i går Prosa til at udsende en mail med medarbejderne i kundegruppens udtalelse vedhæftet

"Kære medlem

Vedlagt fremsendes til jeres orientering udtalelse fra vore kolleger i kundegrupperne, som i dag har valgt at gå hjem.
De er blevet opfordret til straks at genoptage arbejdet og holde dette normaliseret.

Vi skal fra PROSA/CSC's side kraftigt understrege, at denne aktion er overenskomststridig og opfordre til, at ikke andre kolleger får samme idé.

Med venlig hilsen
PROSA/CSC"

Kim Dehn Jørgensen fortæller at CSC angiveligt arbejder på at finde folk i ledergruppen som tidligere har beskæftiget sig med arbejde som det, der er blevet forladt.

"CSC's ledelse prøver at tryne medarbejderne. Det er ikke nogen rar arbejdsplads. Det har det ikke været længe, " siger han.

CSC-pressekontakt Thomas Holm forklarer, at han på nuværende tidspunkt hverken kan be- eller afkræfte oplysningerne.

Se medarbejderens begrundelse for at nedlægge arbejdet her

Medarbejderne i kundegruppen kommer i en udtalelse, som Computerworld er kommet i besiddelse af, med følgende begrundelse:

"Medarbejderne har i dag meddelt vores tillidsvalgte, at vi finder arbejdsforholdene i CSC utålelige, det psykiske arbejdsmiljø er helt i bund. 

Vi finder det uværdigt at skulle oplære 'vikarer' til vores arbejde, for så at se dem forvandle sig til skruebrækkere, når vi evt. starter en konflikt.

Kundegrupperne går derfor hjem og kommer først tilbage, når alle disse 'vikarer' er væk fra vores arbejdsplads.

Vi er klar over, at mange kolleger har det rigtig dårligt med den situation de er bragt i.

Dem vil vi opfordre til at passe på deres helbred og lade os tage slagsmålet indtil videre. 

Med venlig hilsen
Medarbejderne i kundegrupperne"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere