Lækket strategi: Sådan bliver fremtidens offentlige it

Du skal have en digital postkasse. Det er blandt målene for offentlig it de næste fire år, fremgår det af et lækket udkast til en ny digitaliseringsstrategi.

Artikel top billede

(Foto: Steve Woods)

Læs også:
Skal det være slut med papirbaseret kommunikation?

Se køreplanen for Danmarks ny digitaliserings-strategi

Bedre velfærd, bedre kommunikation og bedre infrastruktur.

Det er de tre hovedspor for den nye, fælles offentlige digitaliseringsstategi for årene 2011 til 2015, som Computerworld er kommet i besiddelse af et udkast til.

Her fremgår det blandt andet, at der bag overskrifterne om bedre kommunikation gemmer sig en række konkrete mål.

"I dag skal alle boligejere have en fysisk postkasse hængende ved havelågen eller i trappeopgangen. På samme måde vil alle borgere skulle have en digital postkasse senest i 2014," lyder det i udkastet dateret til den 26. april 2011 om den gratis tjeneste.

For at fylde postkassen skal de offentlige myndigheder fra 2014 sende alle breve til borgernes digitale postkasse.

Målet er, at mindst 80 procent af alle breve fra det offentlige skal sendes digitalt året i 2015, og det samme gælder 80 procent af alle ansøgninger, indberetninger, anmeldelser med videre fra borgerne til myndigheder.

Den fælles offentlige digitaliseringsstrategi bliver til i et samarbejde mellem KL, Danske Regioner og Finansministeriet.

Den endelige strategi forventes fremlagt i første halvår 2011.

Selvbetjening til borgerne

Af det lækkede udkast fremgår det, at indgangen for danskerne til det offentlige fortsat vil være Borger.dk, der skal give "..nem adgang til alle digitale løsninger, overblik over al post fra det offentlige og overblik over egne data." 
 
Selvbetjeningsløsningerne skal også hjælpes på vej, men her er man mindre klar i spyttet.

Alle danskere skal have adgang til brugervenlige selvbetjeningsløsninger "på alle væsentlige myndighedsområder" i år 2015.

Hvad der ligger i "væsentlige" bliver imidlertid ikke nærmere beskrevet.

Der er indtil videre aftalt finansiering på dialog- og selvbetjeningsområdet på 13,6 millioner kroner. For at kunne udføre strategien, så er der et nyt finanseringsbehov på 48,6 millioner kroner i perioden 2012 til 2015.

Hvad gevinsten forventes at være, står der ikke noget om i det foreløbige udkast, som Computerworld er kommet i besiddelse af.

Hurtigere effekt i virksomhederne

Når det gælder virksomheden, er målene rykket frem. Resultaterne skal ses hurtigere, fremgår det af udkastet.

"Alle virksomheder (med cvr-numme) har ved udgangen af 2012 en digital postkasse, hvor de modtager deres post fra det offentlige," står der i det lækkede udkast.

Her bliver virk.dk modstykket til borgernes borger.dk, hvor der er adgang til alt.

Konkret er målet, at mindst 80 procent af alle breve fra det offentlige til virksomhederne sendes digitalt i 2015. 

Født digitale

Fra 2014 bliver nye virksomheder "født digitale" Det vil sige, at de registereres 100 procent digitalt på virk.dk.

"I den forbindelse bliver de automatisk tilmeldt alle grundlæggende offentlige digitale services," står der.

Fra start bliver virksomheden således introduceret til de offentlige digitale løsninger og oprettet med eksempelvis NemID og NemKonto.

Mangler 100 millioner kroner

Driften af virk.dk koster 30 millioner kroner om året i 2012 og 2013. Ifølge strategi-udkastet skal der postes yderligere 60 millioner kroner i virk.dk, så årene 2014 og 2015 også er finansierede.

I alt er der aftalt finansiering for 85,2 millioner kroner på området "Lettere vej til vækst for virksomhederne", mens der er opstået et nyt finansieringsbehov på små 100 millioner kroner, hvis it-strategien for virksomhederne skal hænge sammen.

Endnu ligger det heller ikke fast hvilke besparelser, der ligger i de digitale planer på virksomhedsområdet.

Læs senere her på Computerworld.dk om strategiens planer for folkeskolen, universiteterne, SMS-services og meget mere.

Læs også:
Skal det være slut med papirbaseret kommunikation?

Se køreplanen for Danmarks ny digitaliserings-strategi

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S