Ny podcast:Risikerer strategisk dødvande - den finansielle sektor bør holde langt mere øje med Amazon

Lækket strategi: Sådan bliver fremtidens offentlige it

Du skal have en digital postkasse. Det er blandt målene for offentlig it de næste fire år, fremgår det af et lækket udkast til en ny digitaliseringsstrategi.

Læs også:
Skal det være slut med papirbaseret kommunikation?

Se køreplanen for Danmarks ny digitaliserings-strategi

Bedre velfærd, bedre kommunikation og bedre infrastruktur.

Det er de tre hovedspor for den nye, fælles offentlige digitaliseringsstategi for årene 2011 til 2015, som Computerworld er kommet i besiddelse af et udkast til.

Her fremgår det blandt andet, at der bag overskrifterne om bedre kommunikation gemmer sig en række konkrete mål.

"I dag skal alle boligejere have en fysisk postkasse hængende ved havelågen eller i trappeopgangen. På samme måde vil alle borgere skulle have en digital postkasse senest i 2014," lyder det i udkastet dateret til den 26. april 2011 om den gratis tjeneste.

For at fylde postkassen skal de offentlige myndigheder fra 2014 sende alle breve til borgernes digitale postkasse.

Målet er, at mindst 80 procent af alle breve fra det offentlige skal sendes digitalt året i 2015, og det samme gælder 80 procent af alle ansøgninger, indberetninger, anmeldelser med videre fra borgerne til myndigheder.

Den fælles offentlige digitaliseringsstrategi bliver til i et samarbejde mellem KL, Danske Regioner og Finansministeriet.

Den endelige strategi forventes fremlagt i første halvår 2011.

Selvbetjening til borgerne
Af det lækkede udkast fremgår det, at indgangen for danskerne til det offentlige fortsat vil være Borger.dk, der skal give "..nem adgang til alle digitale løsninger, overblik over al post fra det offentlige og overblik over egne data." 
 
Selvbetjeningsløsningerne skal også hjælpes på vej, men her er man mindre klar i spyttet.

Alle danskere skal have adgang til brugervenlige selvbetjeningsløsninger "på alle væsentlige myndighedsområder" i år 2015.

Hvad der ligger i "væsentlige" bliver imidlertid ikke nærmere beskrevet.

Der er indtil videre aftalt finansiering på dialog- og selvbetjeningsområdet på 13,6 millioner kroner. For at kunne udføre strategien, så er der et nyt finanseringsbehov på 48,6 millioner kroner i perioden 2012 til 2015.

Hvad gevinsten forventes at være, står der ikke noget om i det foreløbige udkast, som Computerworld er kommet i besiddelse af.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere






Premium
IBM brugte mere end et år på at charmere sig til Watson-aftale med Region Hovedstaden: Her er første del af beretningen om, hvordan det højtprofilerede samarbejde kollapsede på blot 17 måneder
Watson-trilogien - kapitel 1 af 3: I kulissen knoklede IBM i månedsvis på at lande den nu kollapsede Watson-aftale med Region Hovedstaden. Charmeoffensiven bød blandt andet på en fremvisning af Watsons evner i New York for regionens topfolk. En række aktindsigter, som Computerworld har fået, afdækker forløbet.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.