Sympatistrejke med CSC kan ramme dansk luftfart

Medarbejderne i CSC Airline Solutions, der står for driften af blandt andet booking og reservationer hos SAS, har varslet sympatistrejke. Det kan potentielt få vidtrækkende konsekvenser.

Artikel top billede

Mens vi endnu ikke har set centrale offentlige it-systemer brænde for alvor som følge af strejken hos CSC, der blev blæst i gang 1. juni, får ledelsen hos CSC nu endnu en udfordring at bekymre sig om. 

Ansatte i CSC Airline Solutions, der er en del af den danske CSC-koncern, har nemlig varslet sympatistrejke med de Prosa-medlemmer i CSC, der lige nu har garderet sig ved virksomhedens hovedkvarter på Retortvej i Valby.

Det drejer sig om cirka 125 medarbejdere, der er medlemmer af Prosa/SAS, som, hvis de ender med at strejke, vil bringe det samlede antal strejkende op over 500. 

Selskabet, der laver systemer til luftfartsselskaber, står for stort set al SAS' it-drift, herunder booking og billetreservationer.

"Det, som alle andre på CSC frygter, er, at hvis det lykkes at forringe vores vilkår så meget, så ved vi, at de står for tur bagefter," siger Prosas næstformand Hanne Lykke Jespersen om baggrunden for Airline Solutions-medarbejdernes strejkevarsel. 

Underkendt af CSC

Hanne Lykke Jespersen fortæller, at det første strejkevarsel blev sendt af Prosa/SAS 1. juni. 

Men CSC nægter at have modtaget noget varsel.

"Et varsel er først gældende, når det er kommet frem til modtageren. CSC har dags dato fortsat ikke modtaget noget formelt varsel om konflikt fra Prosa/SAS," skriver CSC-chef Lene Christensen i en mail til Computerworld.

Hun mener heller ikke, at de formelle betingelser er overholdt, fordi en sympatikonflikt ifølge CSC skal varsles to måneder i forvejen. 

CSC har fået oplyst fra DA, at arbejdsgiverforeningen har modtaget en kopi af et strejkevarsel, hvor varslingsreglerne ikke er overholdt.

DA har derfor indgivet en indsigelse mod varslet til den faglige hovedorganisation FTF, hvor Prosa er medlem. Der er indkaldt til fællesmøde mellem DA og FTF den 17. juni, hvor indsigelsen skal behandles.

Vi har vidner

Prosa-næstformand Hanne Lykke Jespersen er lodret uenig med CSC.

Hun fortæller, at Prosa har dokumentation på at have sendt varslet til CSC, og at det er sendt anbefalet med vidner. 

Derudover henviser hun til, at de 14 dages konflikvarsel er nedskrevet i CSC Airline Solutions konfliktregler, ligesom det også er standarden andre steder. For eksempel i hovedaftalen mellem LO og DA.

Endvidere siger reglerne, at der syv dage inden, strejken går i gang, skal informeres om de strejkendes beslutning, men der er ikke blevet sendt noget andet strejkevarsel endnu.

Ifølge Hanne Lykke Jespersen er der på nuværende tidspunkt ikke andre datterselskaber i CSC, der har indsendt varsler om sympatistrejke.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S