Læs også:
SAS' it-systemer ramt af arbejdsnedlæggelse
Sympatistrejke med CSC kan ramme dansk luftfart
154 medarbejdere hos CSC-datterselskabet CSC Airlines Solutions går onsdag 29. juni i sympatikonflikt med kollegerne hos CSC.
Det er tredje dag i den danske skoleferie.
Dermed står står SAS og en række andre kunder uden medarbejdere til at drive en lang række vigtige it-systemer.
Det står klart, efter at medarbejderne på en ekstraordinær generalforsamling tirsdag eftermiddag hos CSC Airlines Solutions på Engvej på Amager vedtog at udsende det såkaldte andet specifikke sympati-konfliktvarsel til CSC's ledelse.
"Fremmødet var på 91 procent af de medlemmer, der kan omfattes af en sympatikonflikt. Af disse stemte 80 procent eller 111 medlemmer for afsendelse af andet specifikke sympati-konfliktvarsel," siger John Jørgensen, som er faglig konsulent hos Prosa.
Dermed er en sympatistrejke, som rammer CSC-kunden SAS, en realitet om blot otte dage ved arbejdstids begyndelse.
De 154 Prosa-organiserede medarbejdere, som nu har varslet sympatistrejke, udgør stort set hele medarbejderstaben hos CSC Airlines Solutions.
Medarbejderne har ifølge John Jørgensen ikke udarbejdet en udtalelse i forbindelse med beslutningen. Men i forbindelse med første varsel udtalte næstformand hos Prosa, Hanne Lykke Jespersen følgende:
"Det, som alle andre på CSC frygter, er, at hvis det lykkes at forringe vores vilkår så meget, så ved vi, at de står for tur bagefter."
Medarbejderne hos CSC's datterselskab gennemførte den 10. juni en overenskomsstridig arbejdsnedlæggelse "i sympati med Prosa/CSC's medlemmer og den i dag 4 måneder lange konflikt," hed det i medarbejdernes udtalelse.
Derfor gik medarbejderne kort efter middag hjem, så "Prosa/CSC's medlemmer i fred og ro kan diskutere deres overenskomstmæssige fremtid."
Medarbejderne, der 1. juni afsendte første strejkevarsel om en sympatikonflikt til CSC ledelse, er utilfredse med moderselskabets håndtering af konflikten, der bunder i stridigheder om en ny overenskomst.
"Vi er meget utilfredse med CSC's behandling af Prosa/CSC. Vi kræver, at ledelsen overholder intentionerne i Integrationsaftalen og vores gældende overenskomster, samt stopper de konstante provokationer og chikanerier," skrev de Prosa-organiserede medarbejderne hos CSC Airlines Solutions.
Hos SAS fortæller kommunikationschef Mikkel Thrane, at virksomheden ikke forventer at få problemer som følge af den planlagte sympatikonflikt hos leverandøren.
"Det er svært at sige, hvorvidt det får betydning for os. Vi har indtil videre fået at vide fra CSC, at dette her ikke skulle give os nogen problemer," siger han.
CSC har tidligere underkendt modtagelsen af det første strejkevarsel, hvilket Prosa ikke overraskende var lodret uenig i.
Efter et såkaldt fællesmøde mellem parternes hovedorganisationer bliver denne strid muligvis løst ved faglig voldgift, som kan risikere at udløse en bod til Prosa.
"Det vil der formentlig komme trusler om, men det tager vi foreløbigt med sindsro," siger John Jørgensen.