Brand og vand lukker Banedanmarks it-systemer

Banedanmarks it-systemer bukkede under efter oversvømmelse og brand i serverrummene. Banedanmark sørger nu for, at noget tilsvarende ikke kan ske igen.

Artikel top billede

Svanemølle Station i København efter skybruddet.

Også Banedanmarks it-systemer måtte give fortabt, da vandmasserne lørdag aften og nat fossede ned fra himlen over København.

Banedanmarks kældre på Banedanmarks adresse på Amerika Plads på Østerbro blev oversvømmet af det kraftige skybrud.

Hvad der først lignede en rutinemæssig krisehåndtering, udviklede sig dramatisk, da der efterfølgende udbrød brand i kælderen, og Banedanmark måtte lukke for såvel strøm som it-systemer.

Alarm

"Da jeg natten til søndag ved firetiden så to lastvogne fra Beredskabsstyrelsen pumpe vand op fra den sejlende kælder og en brandbil bemandet med fuldt udstyrede røgdykkere tvivlede jeg på, hvornår vi kunne få vores systemer op og køre igen," fortæller CIO i Banedanmark, Kenneth Lau Rentius.

Han forklarer, at han lørdag klokken 21.00 modtog en alarm om nedbrud på køleanlægget og fik sendt en netværkstekniker ud på Banedanmarks kommandocentral på Amerika Plads på Østerbro.

På det tidspunkt var der kun omkring en halv centimeter vand i kælderen, men vandmængden steg hurtigt. og da Beredskabsstyrelsen ankom, var vandstanden steget til omkring 40 centimeter.

De strømbærende skinner lå også under vand, og den ene af de to UPS-strømanlæg satte ud.

Brand i serverrummet

"Ved 2-tiden lyder et brag, og der opstår kraftig røgudvikling. Vi vælger at lukke samtlige systemer ned og kontakter brandvæsenet. Det viser sig, at den ene UPS er totalt nedsmeltet, det samme er 40-50 strømkabler," fortæller Kenneth Lau Rentius.

På det tidspunkt - set natten til søndag - er det meste af Banedanmarks ledelse informeret om situationen, og Kenneth Lau Rentius udarbejder en prognose, der på optimistisk vis anslår, at systemerne er oppe igen 12 timer senere.

El-forsyningen er tilbage allerede søndag morgen, og it-systemerne startes så småt op igen ved 14.30-tiden og ved 16-tiden er de oppe igen, og klokken 18.00 kører alle Banedanmrks it-systemer, der bl.a. informere togrejsende om forsinkelser og aflyste tog.

"Jeg er totalt imponeret over den indsats der blev ydet i det kritiske døgn," siger Kenneth Lau Rentius.

"Vi har planlagt et oprette redundant system på en anden adresse, og efter weekendens begivenheder kan det kun gå for langsomt," siger han.

Det nye datacenter bliver placeret nær Hovedbanegården og skal sikre, at Banedanmark kan skifte it-system, hvis det ene skulle sætte ud.

Læs også:

Hovedstadens hospitaler: Sådan ramte vandet os.

Skybrud tvinger hostingfirma til at flytte 300 servere.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S