Surftown stadig ramt af nedbrud - kunderne raser

Kunderne raser over hosting-firmaet Surftown, der har været ramt af nedbrud i flere dage på grund af skybruddet.

Artikel top billede

Læs også:

Sådan ramte skybruddet it-Danmark

Hosting-firmaet Surftown's datacenter på Østerbro bukkede under for weekendens skybrud, og firmaet valgte at flytte sit grej ud til et nyopført datacenter på Amager.

En operation, som krævede flytning af over 300 servere.

Surftown lovede i den forbindelse sine kunder, at alle systemer ville være oppe og køre inden 48 timer. Men tirsdag morgen - tre døgn efter oversvømmelserne - er der tusindvis af kunder, som stadig ikke har fået deres hjemmeside åbnet.

En kunde skriver således på Surftowns såkaldte nødblog:

"Jeg har været kunde siden 2005 og har pt. 42 domæner hos jer, til tider op til 80. INGEN af mine kører endnu, så det er frustrerende, når min forretning mister omsætning hver eneste dag, og jeg ikke engang kan varsko mine kunder. Skybrud er uforudsigeligt, men der burde have været en bedre backupløsning," lyder det fra kunden. 

Og han fortsætter:

"Så hvad vil I gøre fremtidigt som backup, og hvad vil I gøre som bod for os, der har mistet meget her og som en overbevisende faktor for, at vi skal blive?"

For optimistisk

Kommunikationschef Kresten Bach Søndergaard erkender, at firmaet nok har været for optimistisk med sine forudsigelser.

"Vi er hele tiden løbet ind i nye problemer - fra lastbiler med hardware, der sad fast i køen på Amagermotorvejen til problemer med at restore nedbrudte servere. Men jeg er sikker på, at vi vil være 100 procent oppe i løbet af dagen," lyder det fra Kresten Bach Søndergaard.

Hvorfor har I ikke et redundant system, der ville have sikret jeres kunder oppetid, selv om et datacenter bryder ned, som det var tilfældet i weekenden?

"Med den prisstruktur, vi har, vil det ikke kunne betale sig med en dyr løsning med spejling af to datacentre placeret geografisk to forskellige steder," siger han.

Bod og bedring

Hvad vil I gøre for at råde bod på de skader og tab, jeres kunder har været udsat for?

"Nu er der forskel på at miste et par dages omsætning i sin butik og så ikke at have adgang til sit fotoalbum. Men vi vil i den kommende tid melde ud, hvilken kompensation vi vil give. Hvis man betaler 10 eller 20 kroner om måneden for et webhotel, kan det virke let fesent at tilbyde en måneds gratis hosting. Men vi arbejder på nogle gode løsninger."

"Vores fokus har blot været på at få systemerne op og køre," siger Kresten Bach Søndergaard.

Kresten Bach Søndergaard oplyser, at Surftown har omkring 100.000 kunder, og at de færreste, større erhvervskunder er blevet ramt, fordi deres data har befundet sig på dedikerede servere, som har været lette at erstatte eller få i drift igen.

Men mindst 23.000 kunder har været berørt af nedbruddet.

Læs også:

Sådan ramte skybruddet it-Danmark

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Chef til Dataarkitektur og –model i Forsvaret

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Arkitekt

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Applikationsarkitekt til Digital og Operativ Transformation

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly