Nyt dødsfald hos berygtet Apple-leverandør

Et år efter en stribe selvmord på Foxconn-fabrikker i Kina, er der nu igen sket et mystisk dødsfald hos storleverandøren til Apple, Sony og HP.

Artikel top billede

Computerworld News Service: En ansat i Foxconn i Kina faldt i døden tidligere i denne uge. Det skete et år efter, at den taiwanske elektronik-producent oplevede en stribe af selvmord på firmaets kinesiske fabrikker.

Foxconn bekræfter dødsfaldet og forklarer, at sagen er blevet overgivet til politiet. Firmaet har ikke kommenteret om døden var et uheld eller resultatet af et selvmordsforsøg.

Lokale kinesiske medier var de første der kunne meddele om den ansattes død og fortalte, at det skete mandag på en Foxconn-opholdsbygning i Shenzhen. Den 21-årige medarbejder faldt i døden fra sjette etage i bygningen.

Kan være sket på grund af druk

En chef i Foxconn forklarede, at ulykken kunne være sket under påvirkning af alkohol og pointerede, at den pågældende medarbejder kun havde haft to timers overarbejde, siden han startede i firmaet.

Foxconn er en stor producent af elektronik for blandt andet firmaer som Apple, HP og Sony. Mere end 12 medarbejdere forsøgte sidste år at begå selvmord ved at hoppe ud fra virksomhedens bygninger, og flere døde af det.

Foxconn-medarbejdere har tidligere berettet, at de følte, at de arbejdede som maskiner og var udmattede hver dag.

Hotline for medarbejderne døgnet rundt

Efter sidste års selvmordsforsøg forklarede både Apple og Foxconn, at de ville træffe foranstaltninger for at forbedre arbejdsforholdene på fabrikkerne. Apple sendte endda driftsdirektør Tim Cook til Kina i juni 2010 for at få et bedre indtryk af forholdene.

Foxconn har tidligere sagt, at de maksimum tillader en 60 timers arbejdsuge, at de har oprettet en hotline med rådgivere til rådighed for virksomhedens medarbejdere døgnet rundt, og at de betaler de højeste lønninger i branchen.

Foxconn har netop overtaget en fabrik fra Cisco med 5.000 medarbejdere. De 5.000 Cisco-medarbejdere på fabrikken bliver overtaget af Foxconn.

Oversat af Mikkel Andersen

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job