Vi er helt syge efter sundheds-information på nettet

På syv år er der sket en fordobling i antallet af danskere, der søger online-råd om sygdomme. Tilsyneladende er det ikke de officielle sundheds-sites, der trækker mest i musearmen.

Artikel top billede

Arkivfoto: Mickael Rieck. (Foto: Mikael Rieck freelance)

Danskerne leder efter sundhedsinformationer på nettet som aldrig før.

Og det er fortrinsvis danskere i alderen 20 til 39 år, der søger efter sygdomme og helbredelse på nettet.

Det viser undersøgelsen "Online konsultationer" fra Copenhagen Business School (CBS), som professor Kim Normann Andersen fra universitetets Center for anvendt teknologi står bag.

Søger mere end nabolandene

Undersøgelsen bruger dataudtræk fra EU's statistikbank, Eurostat, der viser, at 52 procent af alle danskere mellem 16 og 74 år bruger nettet til at søge sundhedsrelaterede informationer, mens det tal lå nede på 27 procent i 2004.

Dermed ligger Danmark helt i top blandt EU-landene kun overgået af Luxembourg og Finland, hvor henholdsvis 58 procent og 57 procent søger informationer om sygdom og sundhed på nettet.

I Sverige, som vi normalt sammenligner os med, er det kun to ud af fem borgere, der søger online-sundhedsinformationer, mens tallet i Norge ligger på 47 procent.

Tallene kan være højere

Professor Kim Normann Andersen skriver dog i rapporten, at andre undersøgelser er kommet frem til andre tal.

Ugeskrift for Læger skrev da også tilbage i marts 2009, at en undersøgelse gennemført af konsulent Janne Rasmussen med flere viste, at i alt 72 procent af danskerne bruger internettet, når de søger information om sundhed.

Samme tidsskrift skrev i 2007, at en undersøgelse om danskernes online-sundhedssøgninger viste, at 60 procent af danskerne for fire år siden søgte informationer om sygdomme og helbredelser på nettet.

Et af de officielle sundhedssites i Danmark, Sundhed.dk, angiver ud fra en webundersøgelse med 2007 repræsentativt udvalgte danskere i 2010, at 90 procent af (online-)danskerne bruger internettet

Nettet letter sindet

Den fire år gamle undersøgelse fra 2007 foretaget af konsulent Henning Voss og kommunikationsmedarbejder Birgitte Lolan Ravn, der spurgte over 1.000 tilfældigt udvalgte danskere om deres online-adfærd.

Det viste sig, at det især er personer med høj uddannelse, kvinder, personer med dårligt helbred og folk med børn, der bruger internettet til sundhedsformål.

I undersøgelsen fra 2007 viste det sig også, at omkring hver fjerde dansker blev beroligede, efter de havde læst om sygdomme på nettet.

Det var tre gange så mange i forhold til dem, der blev mere bekymrede efter at have været på nettet

Vi kan lide kommercielle råd

Når vi går online for at få viden om lidelser og ubehag i kroppen, er det fortrinsvis kommercielle udbydere som eksempelvis Netdoktor.dk og Sundhedsguiden.dk, som vi konsulterer frem for officielle kilder som Sundhed.dk. 

"Antallet af brugere på de kommercielt drevne medier er markant højere end de af Sundhedsstyrelsens drevne. Eksempelvis er der på gruppen "Jeg støtter kampen imod Livmoderhalskræft" ultimo juli 2011 mere end 4.000 der har udtrykt at de er medlem af gruppen eller 'like it'", skriver Kim Normann Andersen i rapporten. 

"Når de er relevante at undersøge og forholde sig til, skyldes det både, at der her udvikles alternativer til viden om sundhed, og at denne udvikling kan sætte den offentlige sygesikringsmodel under yderligere pres," lyder det videre i rapporten.

Alene Netdoktor.dk har ifølge egne tal over 400.000 unikke besøgende om måneden med over 1,6 millioner månedlige sidevisninger, hvor de besøgende kan læse sundheds-indhold mellem bannerreklamer og quizzer.

Til sammenligning har Sundhed.dk ifølge professor Kim Normann Andersens rapport lige omkring 275.000 unikke brugere i september 2009.

Ifølge egne har tal har Sundhed.dk "op mod 30 millioner sidevisninger om året", hvilket dog ikke kan hamle op med de samlede udbud af kommercielle sundhedsites. <div class="mcePaste" id="_mcePaste" style="position: absolute; width: 1px; height: 1px; overflow: hidden; top: 0px; left: -10000px;">&#65279;</div>

Annonceindlæg fra QNAP

QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Arkitekt

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S