Artikel top billede

Region H sparer dagligt 4.000 timer med virtualisering

Virtuelle desktoppe letter hverdagen markant for 25.000 ansatte på 13 hospitaler i Region Hovedstaden. Læs her, hvordan regionen benytter teknologien.

Læs også:
Københavnske hospitaler dropper Microsoft Office

It-projekt får prisen på Microsoft Office til at gå amok

I disse dage, uger og måneder er landets største region - Region Hovedstaden - i gang med at rulle ikke færre end 25.000 virtuelle View-desktoppe fra VMware ud til læger, sygeplejersker og sosu-assistenter på regionens 13 hospitaler.
 
Det betyder, at de 25.000 såkaldte klinikere i hovedstadsområdet inden for et år kan logge af og på hvilken som helst computer med et kort og få adgang til deres skrivebordsmiljø, uden at skulle vente unødigt på at logge på deres egen computer.

Som følge af projektet med effektiv systemadgang har Region H set sig nødsaget til at skære 15.000 nye Office-licenser væk, som ellers ville have løbet op i tociffrede millionbeløb.
 
Men der er også andre massive besparelser i projektet, fortæller sektionsleder i Region Hovedstadens koncern-it, Vivian Thomsen.
 
"Vi regner med, at vores klinikere med de virtuelle desktoppe kan få frigivet gennemsnitligt 10 minutter om dagen, når de slipper for at logge ind og ud på it-systemer på traditionel vis," fortæller hun til Computerworld.
 
Med 25.000 klinikere i Region Hovedstaden giver det rundt regnet en samlet tidsbesparelse på omkring 4.000 timer om dagen, når klinikerne kan nøjes med at stikke deres log-on-kort ind i hospitalets pc'er frem for at vente på, at de skal logge ind på computerne, hvor deres personlige filer ligger.

Målt i mandetimer svarer tidsbesparelsen til 500 fuldtidsstillinger, selvom Vivian Thomsen understreger, at den sparede log-on-tid ikke nødvendigvis har været det rene spild, da klinikerne kan bruge ventetiden på at forberede sig på deres arbejde.
 
De dyre læger sparer tid
Hun fortæller, at i dag er det især hospitalslægerne, der bruger meget tid på at logge ind og ud af systemerne.
 
Hun vil dog ikke gå ind i en diskussion om, hvornår det knap 63 millioner kroner dyre projekt med de virtuelle desktoppe er tjent ind på løn-besparelser.
 
"Vi gør ikke dette her for at spare penge. Det handler i bund og grund om, at vi skal have mere tid til patienterne, øge sikkerheden og job-tilfredsheden blandt de ansatte, når de ikke skal vente så lang tid foran computerne," forklarer Vivian Thomsen.
 
"For ventetiden foran computeren giver jo ofte små frustrationer og ligefrem stress, når man ikke kan komme i gang med sit arbejde," fortsætter hun.
 
Sparer fem millioner i strøm
Ifølge planen har Region Hovedstaden rullet de 25.000 virtuelle desktoppe ud på hospitalerne i sensommeren 2012.
 
Samtidig er tiden kommet til at vurdere muligheden for at udskifte de mange, tunge, stationære computere ud med tynde klienter på hospitalsgangene.
 
Vivian Thomsen forventer, at inden for fem år vil der være en pæn andel, der er udskiftet til tynde klienter.
 
"Hvis vi antager, at der alene bliver skiftet 40 procent ud med tynde klienter, forventer vi at spare omkring fem millioner kroner om året på strøm," siger hun.
 
Det er dog ikke sådan, at de tynde klienter kan tjene hele projektet hjem.
 
"Det koster jo også penge at drive sådan et system," lyder det fra Vivian Thomsen.

Læs også:
Københavnske hospitaler dropper Microsoft Office

[b]It-projekt får prisen på Microsoft Office til at gå amok[/b]




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere