Danskere uden computer-evner er de nye hjemløse

Et stort antal danskere har ikke computer-evnerne til at begå sig i den digitaliserede virkelighed i kontakten med den offentlige sektor. Læs her, hvad manden bag ny it-strategi mener om den sag.

Læs også:

Sådan vil regeringen bremse KMD-monopolet

Regeringen: Alle danskere skal tvinges til computeren

Når danskerne ifølge den borgerlige regerings it-planer frem mod 2015 kan glemme alt om pen, papir og telefonrør i kontakten med det offentlige, står der en stor gruppe af danskere uden for det digitale samfund.

Ældresagen anslog sidste år, at op mod 400.000 ældre danskere ikke har de fornødne it-kundskaber til at begå sig udelukkende på tastaturet, når de skal søge om folkepension og være tvunget til digital kontakt med det offentlige.

Dertil kommer en lang andre befolkningsgrupper, som af den ene eller den anden årsag ikke magter tvangsdigitaliseringen, som skyller ind over Danmark i de kommende år.

Paradoksalt sker regeringens, kommunernes og regionernes største digitale satsninger i den nyligt publicerede digitaliseringsstrategi frem mod 2015 på velfærdsområderne, hvor de mange it-svage danskere forventes at befinde sig.

Dansk Folkeparti maner til besindighed
Regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, har ovenpå offentliggørelsen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi manet til besindighed.

"Vi skal altså huske på, at der er mange ældre borgere og også mange ufaglærte, som ikke arbejder med computer til hverdag, som ikke har nemt ved det her. Dem har vi en forpligtigelse til også at hjælpe," lyder det i en pressemeddelelse fra formanden for Folketingets kommunaludvalg, Hans Kristian Skibby (DF).

"Hvis finansministeren forestiller sig, at man med det her initiativ bare kan lukke borgerservicecentrene, så må han altså tro om igen," fortsætter Hans Kristian Skibby.

Vi får fat i de it-svage
Hovedmanden bag den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, vicedirektør i Økonomistyrelsen, Lars Frelle-Petersen, erkender, at der er en skævvridning i samfundet mellem de it-stærke og -svage borgere.

"Vi lægger ikke op til, at de svage skal kastes væk. Slet ikke. De danskere, der kan finde ud af at betjene sig selv over nettet, skal gøre det. De it-svage skal have hjælp," lover han.

"Da vi indførte overførelsesindkomster indbetalt til NemKonto (i 2005, red.) fandt vi ud af, at der var en masse mennesker uden bankkonti. Dem fandt vi andre løsninger for," forklarer Lars Frelle-Petersen.

"Men det er klart, at vi skal have fat på de it-svage og uddanne dem, ligesom vi skal have fat i de hjemløse ude i samfundet," fortsætter vicedirektøren i Økonomistyrelsen, som oplyser, at op mod 150.000 ældre danskere er blevet it-uddannede alene inden for det seneste år.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav?

Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav? Fokus for de fleste virksomheder er på at være på forkant med den digitale udvikling, der går stærkere end nogensinde tidligere. Cisco ved om nogen hvor vigtigt det er at kunne levere ”customer experience” på tværs af teknologiske platforme og med en agilitet der matcher den øgede konkurrence.

01. november 2018 | Læs mere






Premium
Herning Kommune kæmper med at inddrage borgerne i udviklingen af ny it: "Viljen og ordene er der, men det tager tid," siger it-chef
It i det offentlige: Det offentlige dumper, når det kommer til at inddrage brugerne i udviklingen af kommende it-løsninger, viser en undersøgelse. It-chef Poul Venø kæmper med at få det til at lykkes. "Man skal også forstå den kompleksitet, vi arbejder med i kommunerne," forklarer han.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Syv nemme trin: Sådan leverer du fremtidens digitale kundeservice
Når kunder besøger jer via digitale touchpoints, kan deres rejse godt virke tilfældig og med flere omveje undervejs, men det er vigtigt at slå fast, at for kunden er det én samlet oplevelse. Når den kundeoplevelse byder på udfordringer, så stiger frustrationen hos kunden, og det er et stort problem for jeres forretning. I dette whitepaper gennemgår vi syv simple trin, kan give dig en indsigt i hvordan I tilpasser jer fremtidens kundeservice .