Artikel top billede

foto: cwa

45.000 folk hos TDC-partner i to ugers strejke

45.000 ansatte hos den amerikanske TDC-partner Verizon har strejket i 15 dage. Ingen fare for sympatistrejke blandt danske telearbejdere, lover faglig boss.

45.000 telemedarbejdere går tirsdag tilbage på arbejde hos den amerikanske TDC-partner Verizon for at indlede forhandlinger efter at have strejket siden 7. august.  
 
Det sker som led i en arbejdskonflikt mellem Verizons ledelse og medarbejdernes fagforbund Communication Workers of America, hvor parterne strides efter et krav fra Verizon om lønnedgang og dårligere sundhed- og miljøaftaler.   
 
"Stridspunktet har ikke alene været nedskæringer dikteret af Verizon, men også, at der ikke havde været forhandlinger," fortæller Bo Stenør Larsen, som er verdenspræsident for UNI Telecom Global Union, der tæller flere end to millioner medlemmer, som er ansat i telebranchen.

Samtidig er han faglig konsulent hos Dansk Metal, der organiserer 6.000 medarbejdere hos TDC. 

Milliard-bonus før krav om lønnedgang 

Imidlertid er de amerikanske parter i striden efter 14 dages strejke, hvor 45.000 ansatte har været væk fra jobbet, i løbet af weekenden blevet enige om at forhandle en løsning på plads, fortæller verdenspræsidenten. 

"Der har været nogen stillingskrig i løbet af weekenden, men jeg har forstået, at de går i forhandlinger og på arbejde," siger Bo Stenør Larsen.
 
Ifølge Uni Telecoms Global Unions kampagneside er dårlig timing også en af årsagerne til strejken. Kravet om lønnedgang kommer nemlig efter rekordregnskaber med milliard-bonusser til Verizons øverste ledelse.
 
Bo Stenør Larsen fortæller, at der ligesom hos AT&T er en høj grad af faglig organisering hos Verizon, hvor 36.000 er medlem af et fagforbund, hvilket han kalder "eminent" for amerikanske forhold." 

Ingen fare for dansk sympati-strejke 

Selvom Verizon gennem partnerskabet med TDC har forbindelse til Danmark, behøver vi ikke at frygte, at strejken spreder sig til Danmark i form af sympatiaktioner, fortæller verdenspræsidenten.
 
"Normalt plejer vi ikke at reagere med arbejdsnedlæggelser. Vi kan bede ledelsen om at bede ledelsen derovre om at få tingene i orden, men andet gør vi ikke," siger han.   
 
Samtidig har der kun været opfordring til, at man deltog i den globale protest-indsamling, fortæller Bo Stenør Larsen.
 
"Der er ingen, der fra amerikansk side har opfordret til solidaritetskonflikt globalt," siger han.  
 
Han fortæller, at Dansk Metal ikke har støttet de amerikanske kolleger økonomisk, men at han har sendt en protest til Verizon, som har skrevet tilbage med sine standpunkter i konflikten.
 
Derimod støttede it-fagforbundet Prosa, der for nylig selv var i arbejdskonflikt, de amerikanske telemedarbejdere med en donation på 1.000 dollars.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere