Fejl i bank-software rammer danske virksomheder

Tusindvis af erhvervskunder kan ikke se, hvilke kunder der betaler deres regninger. Årsagen er en fejl i girosystemet hos BG Bank. KMD har 100 millioner kroner på sin konto uden at kunne se, hvem der har indbetalt pengene.

En softwarefejl hos BG bank betyder, at tusindvis af danske virksomheder ikke kan følge med i, hvilke af deres kunder der betaler deres regninger, og hvem der ikke gør det.

Fejlen opstod 1. juli, da 400.000 girokonti skulle lægges på et nyt system i Danske Bank. Problemet er endnu ikke løst.

- Vi har ikke overblik over, præcis hvor mange kunder fejlen berører, men det er maksimalt 25.000, siger direktør Jørgen Klejnstrup fra Danske Bank, der ejer BG Bank.

Fejlen rammer såkaldt manuelle indbetalingskort, hvor der ikke på forhånd er udfyldt en indbetaler i kodelinien på giro-kortet.

Pengene går retmæssigt ind på kontoerne, men altså uden at indikere, hvor de stammer fra.

Danske Bank har oprettet et beredskab, som manuelt kan hjælpe kunder med at bestemme, hvorfra konkrete indbetalinger stammer.

Det er dog kun muligt at hjælpe de mindre virksomheder. De store med mange tusinde kunder er det for omfattende at hjælpe manuelt, og de må derfor vente med at identificere indbetalerne, til problemet er løst, oplyser Jørgen Klejnstrup.

100 millioner uden afsender

En af de store danske IT-virksomheder, som i øjeblikket har problemer på den konto, er KMD. Selskabet modtager månedligt indbetalinger på cirka 200 millioner koner og har ikke mulighed for at spore indbetalerne.

- Vi har foreløbigt fået cirka 100 millioner ind, som vi ikke ved, hvem der har betalt, siger økonomidirektør i KMD Kjeld Jensen.

Selv om det lyder voldsomt, så er det dog ikke det primære problem for Kjeld Jensen, der har garanti for at pengene er kommet ind, og derfor også ved, hvor meget han kan betale ud.

Problemet er snarere, at KMD ikke har overblik over hvem, der ikke har betalt deres regninger og dermed heller ikke kan rykke folk for betaling.

- Vi kan ikke risikere at sende rykkere til kunder, der har betalt, og derfor har vi sat den proces i stå, siger Jørgen Klejnstrup.

Økonomisk efterspil

Ubetalte regningen kan give et rentetab for KMD. Hvor meget er det endnu for tidligt at få overblik over.

- I øjeblikket er det det vigtigste at få forretningsgangen op at stå igen, men det er klart, at jeg efterfølgende vil tage en snak med banken for at høre, hvad de har tænkt sig at gøre ved det, siger KMD-direktøren.

Dermed kan Danske Bank risikere, at der kommer et økonomisk efterspil på sagen.

Foreløbig koncentrerer banken sig om at løse det tekniske problem. Jørgen Klejnstrup kan ikke oplyse, hvornår det sker, men en foreløbig prognose lyder på mandag.

- Jeg håber og tror, at vi kan have lister ude til vores kunder over inbetalinger mandag morgen, siger Jørgen Klejnstrup.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere