DK-Hostmaster suspenderer 26.000 danske domæner

DK-Hostmaster lukker ubetalte domæner, og brugerne mister retten til adresserne. Samtidig er et slagsmål mellem DK-Hostmaster og en domæne-registrator brudt ud om ansvaret for de mange ubetalte domæner.

I går mandag lukkede DK-Hostmaster 26.000 danske domæner. Ejerne har ikke betalt deres regninger, og de har overhørt mindst to rykkere. Nu skal de lokkes ud af busken.

- Vi ønskede at gøre det allerede sidste år, men da var vores database ikke god nok, og vi turde derfor ikke lukke domænerne. Nu har vi fået et CPR?register, og vi er derfor sikre i vores sag, siger administrerende direktør for DK-Hostmaster, Per Kølle.

Adgangen til de mange domæner blev lukket mandag, men ejerne beholder retten til navnet endnu 60 dage. Falder der ikke betaling inden den frist, så bliver de slettet og brugsretten sat til salg igen, oplyser Per Kølle til Computerworld Online.

Ikke alle er dog enige i, at DK-Hostmster har styr på databasen og et slagsmål om hvorvidt, der er nu også er tale om ubetalte regninger, er gået i gang.

En af de virksomheder, som registrerer domæner hos DK-Hostmaster for sine kunder, mener, at DK-Hostmasters uretmæssigt har lukket deres kunders site.

Flere rykkere

Jens Jacob Andersen er en af de privat personer, der har fået sit domæne, zorck.dk, suspenderet. Det opdagede han mandag aften, da han forsøgte at gå ind på siden. Hans forundring var dog stor, da han betaler firmaet Buydomains i USA for at stå for indbetalingerne.

Derfor skrev Jens Jacob Andersen til Buydomains, hvorfra han fik at vide, at problemet skyldes en fejl i DK-Hostmasters system, men at fejlen ville blive rettet hurtigst muligt.

Intet kunne være mere forkert, lyder meldingen fra DK-Hostmaster.

I den konkrete sag har DK-Hostmaster sendt første regning til amerikanske Buydomains i starten af december 2001 med forfald 15. januar 2002. Én rykker er sendt midt i april måned og anden rykker med trussel om, at sitet ville blive lukket, hvis der ikke blev betalt inden syv dage, sendte DK-Hostmaster afsted den 2. juli i år, oplyser Per Kølle.

- Og mere kan vi altså ikke gøre. I sådanne tilfælde giver det ingen mening at fortsætte, siger han.

Administrativt rod

Administrerende direktør Brian Coppola i firmaet Netfree, der driver Buydomains, mener, at fejlen ligger i DK-Hostmasters administration.

- Vi har aldrig betalt en regning for sent eller betalt mindre, end vi skulle. DK-Hostmaster mangler simpelthen administrative evner og styr på deres virksomhed, siger en rasende direktør, der har cirka 250 danske kunder, hvis domæner er blevet suspenderet.

Problemet opstår ifølge Brian Coppola fordi DK-Hostmaster opkræver betaling hos registratorer en gang i kvartalet i stedet for en gang årligt, som er kotume for private domæne-ejere.

Med 8.000 danske domæner så skal Buydomains hvert kvartal sende en sæk penge til DK-Hostmaster. Men DK-Hostmaster kan ikke håndtere, hvilke af de 8.000 kunder betalingen dækker i et givet kvartal, lyder forklaringen fra Brian Coppola.

- DK-Hostmaster har bare sat pengene ind efter vores domæner i alfabetisk orden i stedet for på de forfaldne konti, siger Brian Coppola.

Betal selv

Hos DK-Hostmaster holder man fast i, at domænerne er suspenderet, fordi regningerne ikke er blevet betalt.

- Flere registratorer har bøvlet rundt med betalingerne ? specielt de amerikanske. Vi oplever, at de er meget gode til at få kradset penge ind fra deres kunder, men knap så gode til at få ekspederet pengene videre, siger Per Kølle, der har et klart råd til de danske domæne-ejere:

- Jeg vil ikke anbefale en registrator frem for en anden, da det vil være konkurrenceforvridende, men jeg vil råde folk til selv at stå for betalingen for deres domæner, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere