V-ordfører: Regionerne er små it-kongedømmer

Ordfører tordner mod regionernes EPJ-indsats. Han vil ikke afvise, at nogle af regionernes it-opgaver i fremtiden skal varetages af Statens It.

Artikel top billede

Nu melder Venstres it-ordfører sig på banen i EPJ-debatten.

"Det er dybt, dybt beskæmmende, at patienter har lidt overlast, og at borgenes penge er forsvundet op i den blå luft, fordi regionerne ikke har været i stand til at koordinere deres udvikling af EPJ," siger Michael Aastrup-Jensen.

Ordføreren affejer beskyldninger under valgkampen fra Socialdemokraternes Yildiz Akdogan mod tidligere sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen som "forventet".

Og så får en anden socialdemokrat, regionsformand Bent Hansen, en bemærkning med på vejen om sin udtalelse tilbage fra 2005 om, at det skal være slut med at skyde med spredehagl.

"Jeg er enig i Bent Hansens udmelding om, at det skal være slut med at skyde med spredehagl, men det undrer mig, at han som formand for regionerne først når til den erkendelse nu," siger Michael Aastrup-Jensen.

Ensartet høj kvalitet

Samtidig forklarer it-ordføreren, at han ønsker at sikre patienterne en ensartet høj kvalitet i hele landet. Derfor må strukturen i sundhedsvæsenet ændres.

"Med hensyn til it-opgaverne synes jeg, at en oplagt case er de elektroniske patientjournaler, hvor der er blevet etableret en række systemer, der har svært ved at kommunikere med hinanden," siger han.

"Den slags er bestemt ikke med til at sikre bedre kvalitet i sundhedsvæsenet."

"Her vil det komme patienterne til gode, at vi afskaffer de fem regioner, så vi kan få en ensartet struktur på it-området," fortæller Michael Aastrup-Jensen.

Små kongedømmer

Samtidig er der stor forskel på, hvordan regionerne klarer sig på de forskellige områder, og ofte har de svært ved at lære af hinanden, mener ordføreren.

"Også her ser jeg en klar fordel ved at gøre op med de fem selvstændige regioner, der indimellem fungerer som små kongedømmer."

"Også på it-området må det være oplagt, at der er en gevinst at hente ved at etablere en stærkere overordnet struktur, så de gode erfaringer kan komme alle patienter til gode," siger Venstre-manden.

I første omgang skal der nedsættes et par arbejdsgrupper, men alt er i spil, understreger han.

"Jeg vil bestemt ikke afvise, at nogle af it-opgaverne i den nye sygehusstruktur med fordel vil kunne varetages af Statens IT, men nu synes jeg, vi skal vente og se, hvad de nedsatte arbejdsgrupper leverer af konkrete løsningsmodeller," slutter Michael Aastrup-Jensen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Netic

    Open Source skal give det offentlige kontrollen tilbage

    Digital suverænitet er rykket højt op på den offentlige sektors agenda.

    Capgemini Danmark A/S

    AI Data Architect

    Københavnsområdet

    Statens IT

    Netscaler specialist til Statens It

    Københavnsområdet

    Green Power Denmark

    It-chef med udviklingsfokus

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job