Artikel top billede

E-handel stagnerer for svenskerne efter succes-år

Selv om svenskerne handler mere via internettet, så stagnerer væksten i e-handel.

Læs også: Krisen rammer danske e-handelsbutikker 

Trods fortsat vigende konjunkturer fortsætter e-handlen i Sverige med at vokse omend i et markant langsommere tempo end for bare et par år siden.

I andet kvartal i år steg omsætningen således med 8,4 procent mod en vækst i samme kvartal sidste år på 10,7 procent. De mest populære varer, svenskerne køber online, er tøj og sko, hvor salget steg med 13 procent.

Væksten i den svenske e-handel er altså gået tilbage med 21,5 procent, hvilket er bemærkelsesværdigt, men betydelig mindre end den danske tilbagegang, som er tæt på 40 procent.

Det svenske modstykker

Tallene stammer fra en undersøgelse, e-barometeret, som PostNord og Svensk Distanshandel, som er det svenske modstykke til danske FDIH (Foreningen for Internet og DistanceHandel) og HUI Research jævnligt laver.

Ifølge undersøgelsen vurderer tre af fire svenske virksomheder, at e-salget vil øges i indeværende kvartal, og to ud af tre forbrugere tror, at de vil købe varer via nettet i samme periode.

På trods af afmatningen i økonomien, som svenskerne heller ikke kan sige sig fri for, er der altså stadig fremgang i e-handlen hinsidan.

22,2 milliarder i 2011

I andet kvartal øgedes e-handlen med 8,4 procent sammenlignet med samme periode sidste år, hvor væksten i den traditionelle handel var på 2,4 procent.

I alt forventes e-handel i Sverige at omsætte for 22,2 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 9,2 procent i forhold til 2010.

"E-handlen fortsætter med at tage markedsandele fra den traditionelle detailhandel. Forbrugerne flytter flere og flere af sine indkøb af varer fra de fysiske butikker til nettet," siger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten til e-barometeret.

Af de tre brancher, som dominerer den svenske e-handel, har tøj og sko som nævnt haft den største vækst i det forgangne kvartal. Salget af hjemmeelektronik er steget på niveau med e-handlen i almindelighed, mens e-salget af medier som bøger, cd'er og spil er gået tilbage med to procent.

De væsentligste faktorer for at få forbrugerne til at købe på en hjemmeside er ifølge den svenske undersøgelse, at de kan se totalpriserne, at der er god information og at siden er nem at navigere rundt på.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere