Læs også: Krisen rammer danske e-handelsbutikker
Trods fortsat vigende konjunkturer fortsætter e-handlen i Sverige med at vokse omend i et markant langsommere tempo end for bare et par år siden.
I andet kvartal i år steg omsætningen således med 8,4 procent mod en vækst i samme kvartal sidste år på 10,7 procent. De mest populære varer, svenskerne køber online, er tøj og sko, hvor salget steg med 13 procent.
Væksten i den svenske e-handel er altså gået tilbage med 21,5 procent, hvilket er bemærkelsesværdigt, men betydelig mindre end den danske tilbagegang, som er tæt på 40 procent.
Det svenske modstykker
Tallene stammer fra en undersøgelse, e-barometeret, som PostNord og Svensk Distanshandel, som er det svenske modstykke til danske FDIH (Foreningen for Internet og DistanceHandel) og HUI Research jævnligt laver.
Ifølge undersøgelsen vurderer tre af fire svenske virksomheder, at e-salget vil øges i indeværende kvartal, og to ud af tre forbrugere tror, at de vil købe varer via nettet i samme periode.
På trods af afmatningen i økonomien, som svenskerne heller ikke kan sige sig fri for, er der altså stadig fremgang i e-handlen hinsidan.
22,2 milliarder i 2011
I andet kvartal øgedes e-handlen med 8,4 procent sammenlignet med samme periode sidste år, hvor væksten i den traditionelle handel var på 2,4 procent.
I alt forventes e-handel i Sverige at omsætte for 22,2 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 9,2 procent i forhold til 2010.
"E-handlen fortsætter med at tage markedsandele fra den traditionelle detailhandel. Forbrugerne flytter flere og flere af sine indkøb af varer fra de fysiske butikker til nettet," siger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten til e-barometeret.
Af de tre brancher, som dominerer den svenske e-handel, har tøj og sko som nævnt haft den største vækst i det forgangne kvartal. Salget af hjemmeelektronik er steget på niveau med e-handlen i almindelighed, mens e-salget af medier som bøger, cd'er og spil er gået tilbage med to procent.
De væsentligste faktorer for at få forbrugerne til at købe på en hjemmeside er ifølge den svenske undersøgelse, at de kan se totalpriserne, at der er god information og at siden er nem at navigere rundt på.