Sådan udnytter Facebook dine personlige oplysninger

Datatilsynet har netop modtaget svar på en række kritiske spørgsmål til Facebook. Her kan du læse, hvad det sociale netværk faktisk bruger dine personlige informationer til.

Artikel top billede

Læs også:
Ved du, hvad Facebook bruger dine oplysninger til?

Datatilsynet i Norge har netop offentliggjort et ni sider langt svarbrev fra Facebooks europæiske hovedkvarter.

I brevet svarer Facebook på 45 konkrete spørgsmål vedrørende sitets anvendelse af personlige oplysninger.

"Facebook har på nogle områder bekræftet vores antagelser, mens de på andre områder har sagt 'sådan er det ikke'," siger Bjørn Erik Thon, som er direktør i det norske datatilsyn.

I en pressemeddelelse på tilsynets hjemmeside skriver den norske tilsynsvirksomhed, at Facebook har svaret på alle spørgsmålene.

Spørgsmålene blev sendt til Facebooks europæiske hovedkvarter i Irland på vegne af de nordiske datatilsyn i Danmark, Sverige, Finland og Norge.

De mange spørgsmål blev sendt i juni, og svarene var udbedt ultimo august. Først i fredags modtog Datatilsynet i Norge imidlertid svar. Nu er svarene så blevet gjort tilgængelige for borgerne.

Svar fra Irland

Facebooks europæiske direktør, Richard Allan, forklarer i brevet, at Facebook ikke videregiver personlige oplysninger til andre selskaber. Dog er der en undtagelse i forhold til de oplysninger, brugerne selv accepterer at dele, når de installerer diverse applikationer.

Til gengæld bekræfter Facebook, at dine vægopslag bliver udnyttet til at målrette reklamer. Og din IP-adresse lagres i op til 90 dage - efter sigende dog kun til administrationsbrug og sikkerhedsmæssig anvendelse.

"Alle besøg på websider med en like-knap bliver logget. Loggen indeholder IP-adressen på den maskine, der anvender like-knappen. Det sker, uanset om vedkommende er Facebook-bruger eller ej, på samme måde som alle andre websites registrerer besøgende," skriver Facebook.

Hvorvidt svaret fra Facebook har været tilfredsstillende, overraskende eller bevis på lovstridige handlinger, har hverken det norske eller det danske datatilsyn ønsket at kommentere endnu.

Dansk glæde

Den danske kontorchef Lena Andersen er begejstret for svaret fra Facebook.

"I sig selv er det en gevinst, at vi nu har fået oplysningerne frem på bordet," siger Lena Andersen og fortsætter:

"Det handler i høj grad om at få skabt noget mere gennemsigtighed. Så vi håber meget at få formidlet det ud, så mange bliver klogere på, hvad det egentlig er, Facebook gør."

Hun understreger dog, at det er for tidligt at kommentere på de konkrete besvarelser, da det lange svarbrev fra Facebook ikke er blevet nærlæst endnu.

Brevet skal nu følges op af videre dialog mellem de nordiske datatilsyn og det europæiske Facebook.

Nu kan du også læse mere om Facebooks svar på det danske datatilsyns hjemmeside.

Læs også:
Ved du, hvad Facebook bruger dine oplysninger til?

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S