Newsbooster linker atter til aviser

Newsbooster dropper at flytte forretningen til Singapore og har i stedet udviklet en nyhedsbrowser, så tjenesten igen indeholder artikler fra de store danske dagblade. Dermed håber Newsbooster på at lægge Danske Dagblades Forening forbud mod dybe links bag sig.

Den danske søgetjeneste Newsbooster bliver alligevel i Danmark og frigiver i morgen en nyhedsbrowser, så det igen bliver muligt at søge efter artikler fra Jyllands-Posten, Berlingske Tidende og Politiken.

Efter en lang juridisk kamp med Danske Dagblades Forening (DDF) havde Newsbooster ellers brugt omkring 100.000 kroner på aftaler med en samarbejdspartner i Singapore og en server i Holland for på den måde at nå uden for det danske retsvæsens rækkevidde.

De planer er nu sat på stand-by.

- Hvis jeg flyttede til Singapore, ville DDF alligevel tage det næste fly efter os. Det ville betyde, at vi skulle tage det næste slagsmål i Singapore, og det gider jeg simpelthen ikke, siger Newsboosters redaktør, Nicolai Lassen, til Computerworld Online.

Nyhedsbrowser
I stedet har Newsbooster udviklet et nyt stykke software, som skal omgå det fogedforbud, de danske aviser har fået nedlagt mod nyhedstjenesten.

Det drejer sig om en nyhedsbrowser, som indeholder Newsboosters søgefunktionalitet og kræver, at den enkelte bruger downloader og installerer et program på sin pc.

- Den fungerer på samme måde som Newsbooster. Den går ud på vegne af den enkelte bruger og søger efter avisartikler på nettet. Men i stedet for at Newsbooster gør det centralt, søger den enkelte bruger, forklarer Nicolai Lassen.

Fogedforbud
Københavns Fogedret nedlagde i juli sidste år fogedforbud mod Newsboosters nyhedsbreve med dybe links. Fogedrettens begrundelse var, at Newsbooster krænker ophavsretsloven § 71 og markedsføringslovens § 1 ved at gengive overskrifter fra og etablere dybe links til artikler på dagbladenes hjemmesider.

Nyhedsbrowseren, som bliver frigivet i morgen i version 0.9, er designet med fogedrettens dom i baghovedet, og Nicolai Lassen mener derfor, at programmet overholder dansk lovgivning.

- De nyhedsmedier, som fremover ikke vil acceptere, at vi linker til deres artikler, ryger i stedet over i nyhedsbrowseren, hvor den enkelte bruger så kan søge. Det eneste, vi leverer, er søgeteknologien, og ved hjælp af det har vi en gang for alle kvalt hele debatten, mener Nicolai Lassen.

Nyhedsbrowseren vil være gratis i starten, men Newsbooster skal i fremtiden leve af at kræve betaling fra dem, der downloader nyhedsbrowseren.

Retsmøde på onsdag
Onsdag er næste retsmøde i Sø- og Handelsretten, som i øjeblikket behandler den såkaldte justifikationssag, som skal til give en dom i sagen. Nicolai Lassen regber med, at det bliver til endnu et nederlag for Newsbooster, men det bekymrer ham ikke.

- DDF har ret til at fortsætte retssagen, men vi løst det problem, der var. DDF har sagt, at de ikke har noget imod, at den enkelte selv søger efter avisartikler på nettet, siger Nicolai Lassen.

Newsbooster har samtidig i sidste uge bedt Sø- og Handelsretten om at tage det danske selskab Newsbooster Aps under likviditation. Forretningen vil fremover blive ført via det engelske selskab Newsbooster.com Limited.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.