Xbox vinder over Xobx

Microsoft har endnu engang slæbt en domæne-ejer for en domstol - og vundet. Denne gang er det indehaveren af xobx.com, der skal slippe domænet til softwaregiganten.

Microsoft har fået medhold i, at det californiske firma X-Obx Designs uretmæssigt har sat sig på domænet www.xobx.com.

X-Obx købte domænet, dagen før Microsoft lancerede sin spilkonsol Xbox i november 2001. På hjemmesiden er der blandt andet links til sider, der sælger både Xbox og de konkurrerende Gameboy fra Nintendo og Sonys Playstation.

Selv om mange store koncerner registrerer domæner, der i stavemåde kommer bare i nærheden af deres egne, tog det underligt nok Microsoft et år at opdage www.xobx.com. Men i november sidste år tog selskabet affære.

En logisk forklaring

Ejeren af X-Obx siger, at han valgte domænet, fordi "x" angiveligt leder tankerne hen på hans yndlings-operativsystem, Linux. Samtidig minder "obx" om "objects". Samlet giver det derfor et sejt domæne, anfører han i sagsakterne.

Han mener i øvrigt, at Microsoft bruger Xbox som et generelt udtryk for spilkonsoller frem for et varemærke. Derfor kan alle frit benytte ordet.

Men de forklaringer vil FN's domænedomstol, Wipo, ikke købe. Dommeren fastslår, at domænet er registreret i ond ånd, og at navnet ligger alt for tæt op ad Microsofts registrerede varemærke Xbox.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S