CSC tvunget til at betale Skat 70.000 kroner dagligt

CSC betaler i øjeblikket Skat 70.000 kroner om dagen på grund af et forsinket it-system til myndigheden. Få baggrunden her.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

70.000 kroner. Så meget koster det it-giganten CSC for hver dag, der går, uden at Skat kan tage et nyt opkrævningssystem i brug.
 
"Det er en promille af kontraktsummen per dag. Og kontraktsummen er på omkring 70 millioner kroner for denne her del (af projektet, red.)," siger Thomas Fredenslund, der er projektdirektør hos Skat. 
 
Thomas Fredenslund fortæller, at Skat ikke i øjeblikket har en plan fra CSC om, hvornår firmaet leverer systemet.
 
Derfor ved Skat heller ikke, hvor meget forsinkelsen vil blive. 

Han fortæller, at der findes flere forskellige såkaldte bodsmilepæle i kontrakten. Både afslutningen af testen såvel som selve det tidspunkt, hvor det færdige motorregister skulle have været i luften, spiller således ind på det samlede beløb. 

Manuelt arbejde dyrt

Thomas Fredenslund fortæller, at Skat langt hellere ville have fået et fungerende system end pengene fra boden.
 
"Også fordi systemet har en langt større værdi for os end 70.000 kroner om dagen. Så vi vil på alle måder hellere have det system end at opkræve bod," siger han.
 
Konkret koster det langt mere end 70.000 kroner om dagen at om- og indregistrere køretøjer på gammeldags manér end at benytte det udskudte motoregister, som skal digitalisere processen, så bilforhandlere, forsikringsselskaber og Skats egne afdelinger kan udføre arbejdet nemmere.   

Skal bruges andre steder 

Samtidig truer forsinkelsen af opkrævningssystemet fra CSC en række andre projekter, fordi Debitormotor skal fungere som betalings- og opkrævningssystem på en lang række andre services fra Skat til borgere og erhvervsliv, forklarer han.  
 
Thomas Fredenslund fortæller, at boden fra CSC først tikker ind på myndighedens konto, når Skat afkræver CSC pengene.
 
"Og det har vi ikke gjort endnu," siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job