Artikel top billede

Alene den måned, hvor der var det store miljøtopmøde i København, blev der afvist 32.361 opkald i beredskabsnettet SINE.

Beredskabsnet afviser titusindvis af opkald

Hver eneste måned oplever brugerne af beredskabsnettet SINE, at titusinder af opkald afvises. For eksempel var der i juni i år 37.044 afviste opkald. De fleste problemer skyldes brugerfejl.

Læs også:
Rekordretssag: Sagsøger staten for en halv milliard

Gigantisk it-udbud gik galt - slået tilbage til start

Der er fortsat store problemer med radiosystemet til beredskaberne, SINE. Problemerne er både af teknisk og brugermæssig art og tyder på, at der er kapacitetsproblemer i systemet.

Det fremgår af Computerworlds samtaler med brugerne af systemet samt diverse aktindsigter.

Computerworld har fået adgang til de månedsrapporter om driften af systemet, som Dansk Beredskabskommunikation (DBK) siden januar 2009 udarbejder for SINE-sekretariatet.

Langt over 100.000

Heraf fremgår det blandt andet, at brugerne hver måned oplever tusindvis af afviste opkald. Således fremgår det af den seneste rapport, Computerworld har fået adgang til, fra juni 2011, at der denne måned var 37.044 afviste opkald. I maj var tallet 38.369, i april 36.566, i marts 36.956 og så videre.

I december 2009, den måned der var det store miljøtopmøde i København, var der 32.361 afviste opkald i SINE.

Der er i dag cirka 700.000 opkald i SINE per måned, og antallet er stigende, efterhånden som flere og flere bliver koblet på systemet. Regnet på en anden måde er situationen, at der stort hvert eneste minut døgnet rundt bliver afvist opkald.

Ifølge månedsrapporterne er problemerne sædvanligvis ikke tekniske, men næsten udelukkende forårsaget af brugerfejl.
Selvom denne situation forsætter måned efter måned, er der ikke noget, der tyder på, at SINE-sekretariatet forsøger at sætte ind for at udbedre situationen.

Stå ikke for tæt

Ifølge Computerworlds kilder i beredskabsmiljøet kan de mange afviste opkald skyldes manglende kapacitet i SINE-systemet. En samling på cirka 100 beredskabsfolk (politi, brandvæsen og ambulancer) på et areal på 100 gange 100 meter (cirka to foldboldbaner) vil i mange tilfælde være mere, end systemet kan klare. Med mindre man er så heldig, at radiodækningen er ekstra god i området.

Det er langt fra en usædvanlig situation med 100 beredskabsfolk på et begrænset område. For eksempel kan en større tagbrand samle så mange beredskabsfolk.

Problemet kan løses med bedre dækning ved hjælp af flere basestationer (populært sagt radiomaster), men da de disse let koster en million til halvanden stykket, er det ikke et løsningsmiddel, der lige gribes til. Spørgsmålet er også, hvem der skal betale for flere basestationer. 

Ikke tale samtidig

Tilbuddene fra de to firmaer, der endte med at give tilbud på SINE-systemet, Dansk Beredskabskommunikation A/S, som endte med at få opgaven, og konsortiet med Damm Cellular i spidsen, indeholdt hvert et specifikt antal basestationer. Det fremgår tydeligt af en rapport fra det norske konsulentfirma Teleplan, at antallet af basestationer er den vigtigste "price driver" i SINE-systemet.

Et andet problem omfatter forsinkelser i de sms-agtige beskeder (SDS-data), som beredskaberne daglig bruger i rigt mål til at sende beskeder til for eksempel ambulancer og brandbiler.

Problemet opstår, hvis der tales på nettet samtidigt med, at der udsendes SDS-data ud til eksempelvis en dataterminal, der er tilknyttet SINE-nettet. En alarmering, der skal aktivere et udrykningskøretøj, består af mindst tre SDS'er for at få alle de nødvendige data frem til modtageren. 

15 til 25 sekunders forsinkelse

Tales der på SINE, samtidigt med at der sendes en alarmering til en såkaldt TetraTerm-terminal, kan det forventes, at alarmeringen forsinkes mellem 15 og op til 25 sekunder. Forsinkelsen kan afhænge af hvilket fabrikat, terminalen har.

Ifølge Computerworld kilder i beredskaberne kan det forventes, at med den stigende taletrafik bliver problemerne kun værre. De samme kilder understreger, at i en katastrofesituation kan selv få sekunders forsinkelse af kommunikationen betyde forskellen på liv og død.

Jo mere tale-trafik, der er, jo større er forsinkelserne. Det må derfor forventes, at efterhånden som SINE bruges mere og mere, jo oftere og mere generende vil forsinkelserne optræde. Der er i dag 20.000 terminaler tilsluttet SINE.

Hallo, hvad sker der

Faktisk genererer fejlen øget taletrafik, idet personalet i udrykningsskøretøjet på deres dataterminal får en indikation af, at der er en besked på vej, men selve beskeden får de ikke. Hvis de er utålmodige, ringer de alarmcentralen op for at høre, hvad der er på vej.

Computerworld har talt med både politifolk og brandmænd, som bekræfter, at de nye radioer (terminaler) virker elendigt og er meget ringere end de gamle.

Problemet har været kendt i månedsvis i SINE-sekretariatet, men det ser ikke ud til, at nogen tager hånd om det, oplyser brugerne. Brugerne kan blandt andet give deres mening til kende i en række brugergrupper, der udspringer af den omfattende kommunikationsarkitektur omkring de såkaldte talegrupper, der stadigvæk udvikles på.
Blandt de mere eksotiske problemer, SINE er ramt af, er at nogle af de gamle analoge skadestedsradioer, som fortsat er i brug mange steder, i visse tilfælde kan slå SINE-nettets digitale TETRA-radioer ud, hvis de befinder sig tæt ved hinanden. Problemet anses dog for at være af mindre betydning, da det netop er meningen, at SINE skal erstatte de gamle analoge skadestedsradioer.

Læs også:
Rekordretssag: Sagsøger staten for en halv milliard

Gigantisk it-udbud gik galt - slået tilbage til start




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere