Beredskabsnet afviser titusindvis af opkald

Hver eneste måned oplever brugerne af beredskabsnettet SINE, at titusinder af opkald afvises. For eksempel var der i juni i år 37.044 afviste opkald. De fleste problemer skyldes brugerfejl.

Artikel top billede

Alene den måned, hvor der var det store miljøtopmøde i København, blev der afvist 32.361 opkald i beredskabsnettet SINE.

Læs også:
Rekordretssag: Sagsøger staten for en halv milliard

Gigantisk it-udbud gik galt - slået tilbage til start

Der er fortsat store problemer med radiosystemet til beredskaberne, SINE. Problemerne er både af teknisk og brugermæssig art og tyder på, at der er kapacitetsproblemer i systemet.

Det fremgår af Computerworlds samtaler med brugerne af systemet samt diverse aktindsigter.

Computerworld har fået adgang til de månedsrapporter om driften af systemet, som Dansk Beredskabskommunikation (DBK) siden januar 2009 udarbejder for SINE-sekretariatet.

Langt over 100.000

Heraf fremgår det blandt andet, at brugerne hver måned oplever tusindvis af afviste opkald. Således fremgår det af den seneste rapport, Computerworld har fået adgang til, fra juni 2011, at der denne måned var 37.044 afviste opkald. I maj var tallet 38.369, i april 36.566, i marts 36.956 og så videre.

I december 2009, den måned der var det store miljøtopmøde i København, var der 32.361 afviste opkald i SINE.

Der er i dag cirka 700.000 opkald i SINE per måned, og antallet er stigende, efterhånden som flere og flere bliver koblet på systemet. Regnet på en anden måde er situationen, at der stort hvert eneste minut døgnet rundt bliver afvist opkald.

Ifølge månedsrapporterne er problemerne sædvanligvis ikke tekniske, men næsten udelukkende forårsaget af brugerfejl.
Selvom denne situation forsætter måned efter måned, er der ikke noget, der tyder på, at SINE-sekretariatet forsøger at sætte ind for at udbedre situationen.

Stå ikke for tæt

Ifølge Computerworlds kilder i beredskabsmiljøet kan de mange afviste opkald skyldes manglende kapacitet i SINE-systemet. En samling på cirka 100 beredskabsfolk (politi, brandvæsen og ambulancer) på et areal på 100 gange 100 meter (cirka to foldboldbaner) vil i mange tilfælde være mere, end systemet kan klare. Med mindre man er så heldig, at radiodækningen er ekstra god i området.

Det er langt fra en usædvanlig situation med 100 beredskabsfolk på et begrænset område. For eksempel kan en større tagbrand samle så mange beredskabsfolk.

Problemet kan løses med bedre dækning ved hjælp af flere basestationer (populært sagt radiomaster), men da de disse let koster en million til halvanden stykket, er det ikke et løsningsmiddel, der lige gribes til. Spørgsmålet er også, hvem der skal betale for flere basestationer. 

Ikke tale samtidig

Tilbuddene fra de to firmaer, der endte med at give tilbud på SINE-systemet, Dansk Beredskabskommunikation A/S, som endte med at få opgaven, og konsortiet med Damm Cellular i spidsen, indeholdt hvert et specifikt antal basestationer. Det fremgår tydeligt af en rapport fra det norske konsulentfirma Teleplan, at antallet af basestationer er den vigtigste "price driver" i SINE-systemet.

Et andet problem omfatter forsinkelser i de sms-agtige beskeder (SDS-data), som beredskaberne daglig bruger i rigt mål til at sende beskeder til for eksempel ambulancer og brandbiler.

Problemet opstår, hvis der tales på nettet samtidigt med, at der udsendes SDS-data ud til eksempelvis en dataterminal, der er tilknyttet SINE-nettet. En alarmering, der skal aktivere et udrykningskøretøj, består af mindst tre SDS'er for at få alle de nødvendige data frem til modtageren. 

15 til 25 sekunders forsinkelse

Tales der på SINE, samtidigt med at der sendes en alarmering til en såkaldt TetraTerm-terminal, kan det forventes, at alarmeringen forsinkes mellem 15 og op til 25 sekunder. Forsinkelsen kan afhænge af hvilket fabrikat, terminalen har.

Ifølge Computerworld kilder i beredskaberne kan det forventes, at med den stigende taletrafik bliver problemerne kun værre. De samme kilder understreger, at i en katastrofesituation kan selv få sekunders forsinkelse af kommunikationen betyde forskellen på liv og død.

Jo mere tale-trafik, der er, jo større er forsinkelserne. Det må derfor forventes, at efterhånden som SINE bruges mere og mere, jo oftere og mere generende vil forsinkelserne optræde. Der er i dag 20.000 terminaler tilsluttet SINE.

Hallo, hvad sker der

Faktisk genererer fejlen øget taletrafik, idet personalet i udrykningsskøretøjet på deres dataterminal får en indikation af, at der er en besked på vej, men selve beskeden får de ikke. Hvis de er utålmodige, ringer de alarmcentralen op for at høre, hvad der er på vej.

Computerworld har talt med både politifolk og brandmænd, som bekræfter, at de nye radioer (terminaler) virker elendigt og er meget ringere end de gamle.

Problemet har været kendt i månedsvis i SINE-sekretariatet, men det ser ikke ud til, at nogen tager hånd om det, oplyser brugerne. Brugerne kan blandt andet give deres mening til kende i en række brugergrupper, der udspringer af den omfattende kommunikationsarkitektur omkring de såkaldte talegrupper, der stadigvæk udvikles på.
Blandt de mere eksotiske problemer, SINE er ramt af, er at nogle af de gamle analoge skadestedsradioer, som fortsat er i brug mange steder, i visse tilfælde kan slå SINE-nettets digitale TETRA-radioer ud, hvis de befinder sig tæt ved hinanden. Problemet anses dog for at være af mindre betydning, da det netop er meningen, at SINE skal erstatte de gamle analoge skadestedsradioer.

Læs også:
Rekordretssag: Sagsøger staten for en halv milliard

Gigantisk it-udbud gik galt - slået tilbage til start

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S