Dell holder øje med dig på de sociale medier

Skriver du negativt om Dell på nettet, kan du forvente at modtage en henvendelse fra en Dell-medarbejder kort tid efter.

Artikel top billede

Dell World, Austin, Texas: Skriver du negativt om Dell på et socialt medie, kan det meget vel være, at du snart efter vil modtage en henvendelse fra en Dell-medarbejder.

Selskabet har nemlig udviklet et massivt overvågningssystem, der løbende monitorerer al debat og dialog om Dell på alverdens sociale medier som eksempelvis Facebook, Twitter, LinkedIn, blogs og lignende.

Systemet blev taget i anvendelse i december sidste år. I alt bruger 80 Dell-ansatte verden over al deres arbejdstid på at overvåge og håndtere debatten på de sociale medier.

Hertil kommer flere hundrede Dell-ansatte, der har som en del af deres arbejdsopgave at overvåge og håndtere de sociale debatter om Dell på mindre områder. Det gælder eksempelvis en lille håndfuld Dell-ansatte i Danmark.

Håndtere utilfredse kunder

Dell lægger ikke skjul på, at udviklingen af det såkaldte Social Media Command Center bygger på et ønske om hurtigt at kunne håndtere sager med utilfredse kunder, der ellers kunne udvikle sig til hadekampagner for selskabet.

"Det her er noget, som forventes af de kunder, der har et problem," siger Maribel Sierra, der er chef for afdelingen.

Selve systemet består af fire skærme, der løbende illustrerer, hvor debatten er hot. Monitoreringen udføres via en lang række nøgleord, som selskabet har defineret.

Selskabet kan således se, hvilke Dell-relaterede emner, der debatteres mest, hvor de debatteres, af hvilke køn og i hvilke lande.

Ligeledes viser systemet løbende, hvem der er de 50 mest læste bidragsydere på de sociale medier til hver en tid.

På en skærm vises de med deres profilbilleder, for "så er vi ligesom tæt på hinanden," som Maribel Sierra siger.

Rød ring

Har en af disse 50 bidragsydere ytret sig negativt om selskabet, lægger systemet straks en rød ring om vedkommendes profilbillede, mens det lægger en grøn ring om en person, der har skrevet udpræget positivt.

"Og det er klart, at vi straks er på banen med en kommentar til vedkommende, hvis ytringen er negativ," siger Maribel Sierra.

Hun understreger, at det for Dell ikke handler om at intimidere, men om at hjælpe og få løst alle de problemer og negative oplevelser, som kunderne har med selskabet.

Overordnet skal det hjælpe til at mane 'Dell Hell'-omdømmet i jorden, som er det rygte om dårlig kundehåndtering og dårlig support, der i en årrække har fulgt selskabet.

Bred uddannelse

Ud over de omkring 20 ansatte, der passer selve kommandocentret i USA og de omkring 80 community-folk, der alene arbejder med at besvare og håndtere Dell-problemer i de sociale foraer, har selskabet uddannet flere hundrede ansatte, der overvåger hver deres delområde.

Det har krævet en massiv uddannelses-indsats, som har involveret mange lande og som ikke mindst har handlet om at definere, hvordan selskabet håndterer kritik og klager, der er lagt ud i de sociale foraer.

Ifølge Maribel Sierra er det endnu for tidligt at konkludere, om systemet har haft nogen effekt på Dells omdømme. Men selskabet har ifølge hende allerede modtaget adskillige henvendelser fra andre selskaber, der ønsker at købe systemet.
Dell er derfor nu ved at udarbejde nogle forskellige muligheder for at sælge overvågningssystemet - inklusive en række uddannelsesmuligheder af medarbejdere.

Læs også:
Dell garanterer: Vi dropper aldrig pc'erne.

Dell gør op med fortiden: Vil ned i kundernes forretning.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sårbarhedsstyringsspecialist - bliv en nøglespiller i kampen mod cybertrusler

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension